Idag är det Sjöfartsverket som är den myndighet som ansvarar för att sjöräddningstjänsten fungerar till havs, i kustvatten och i Vänern, Vättern och Mälaren. Men så blir det kanske inte i framtiden.
Vill stärka räddningsförmågan
Regeringen har gett en utredare i uppdrag att analysera förutsättningarna för att flytta ansvaret och uppgifterna för sjö- och flygräddningstjänsten från Sjöfartsverket till en annan nationell statlig myndighet. Syftet med en eventuell flytt är att stärka den svenska räddningsförmågan till sjöss och i luften samt att nyttja helikopterresurserna mer effektivt.
– Sveriges förmåga att rädda människoliv i svåra sjöräddningsinsatser behöver upprätthållas. Samtidigt behöver sjö- och flygräddningstjänstens organisation ses över så att den är både ändamålsenlig och effektiv. Berörda samverkansaktörer ska involveras i detta arbete, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.
Kustbevakningen eller MSB
Att överföra huvudmannaskapet för sjö- och flygräddningstjänsten samt räddningshelikopterverksamheten till en annan myndighet med räddningstjänstuppgifter i statens regi, till exempel hos Kustbevakningen eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), kan vara ett sätt att höja effektiviteten, enligt pressmeddelandet. En sådan överföring skulle också innebära en renodling av Sjöfartsverkets verksamhet, skriver regeringen.
Regeringen poängterar vikten av att den väl fungerande operativa verksamheten kvarstår även om huvudmannaskapet förändras. En viktig utgångspunkt är att pågående livräddning ska gå före all annan operativ verksamhet för den inordnande räddningsmyndigheten.
Ska involvera berörda aktörer
Berörda samverkansaktörer ska involveras i utredningens arbete för säkerställa att samarbetet fungerar fortsättningsvis även om huvudmannaskapet förändras. Enligt regeringen gäller detta såväl statliga, regionala som kommunala aktörer, samt även Sjöräddningssällskapet som är avgörande för en fungerande sjöräddning i Sverige.
– Det är bra att vi nu förutsättningslöst ska titta på frågan om hur vi använder våra sjöräddningsresurser. Det handlar i grunden om att effektivisera nyttjandet av värdefulla resurser och i förlängningen även om att stärka säkerheten till sjöss, säger minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin i pressmeddelandet.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2026.