Genom att anpassa farledens bredd och minska djupgåendet med 30 centimeter har Sjöfartsverket och Luleå Hamn nu kunnat pressa ner den beräknade kostnaden för projekt Malmporten.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Hamn/Logistik

Malmporten ska räddas med 30 centimeter

Projekt Malmporten har tagit steg framåt. Genom att anpassa farledens bredd och minska djupgåendet med 30 centimeter har Sjöfartsverket och Luleå Hamn nu kunnat pressa ner kostnaden. Nu ska upphandlingen återupptas.

Efter avbrutna upphandlingar i februari, där anbuden för muddringsarbetena överskred projektets budget, har Sjöfartsverket och Luleå Hamn nu beslutat om en optimerad farledsdesign som sänker kostnaderna. Det meddelar Sjöfartsverket nu i ett pressmeddelande.

Minskat djupgående med 30 centimeter

Genom att justera det planerade fartygsdjupgåendet i sommarfarleden Sandöleden från 15,0 till 14,7 meter, samt anpassa farledens bredd, kan projektet effektiviseras ekonomiskt. Det utan att minska farledens kapacitet eller säkerhet.

– Malmporten är avgörande för sjöfarten och industrins framtid i norr. Vi har arbetat intensivt med att hitta smartare lösningar som ger största möjliga nytta till lägsta möjliga kostnad. Nu tar vi nästa steg för att så snart som möjligt fortsätta arbetet, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör vid Sjöfartsverket i pressmeddelandet.

Anpassad för framtidens transporter

Den nya utformningen speglar förändrade godsflöden och transportbehov, enligt pressmeddelandet.

– Vi ser att transportbehoven förändrats i takt med ökad lokal förädling av råvaror vilket innebär att slutprodukten kan skeppas i något mindre men fler fartyg. Därmed minskar behovet av de allra största fartygen, så kallade Östersjömax, och en optimerad farledsdesign blir mer ändamålsenlig, säger Anders Dahl, vd för Luleå Hamn.

Samtidigt kvarstår det tidigare planerade djupgåendet på 13,5 meter i vinterfarleden Sandgrönnleden, och kajlängden i den nya djuphamnen optimeras till 825 meter – med bibehållet anläggningsdjup på 15 meter.

Nästa steg

Det gemensamma beslutet om den nya farledsutformningen innebär att planeringen kan gå vidare. Ensligt pressmeddelandet ska en detaljerad tidplan tas fram under hösten 2025 för att påbörja upphandlingen på nytt.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.