I den här texten vill jag rikta ett särskilt tack till dig som prenumererar på sjöfartstidningen, och även tacka alla er som väljer att köpa annonser hos oss. Det är nämligen tack vare er som vi kan jobba med att leverera en heltäckande och relevant bevakning av sjöfartsbranschen i Sverige och Norden. Vi är faktiskt det enda mediabolaget som gör detta på svenska idag, och vi jobbar hela tiden för att utvecklas ytterligare. Vi vill bli ännu vassare och mer relevanta för våra läsare. Det ska kännas självklart att dagligen gå in och läsa Sjöfartstidningen för att säkra sin omvärldsbevakning.
Varje dag börjar vi på redaktionen med ett morgonmöte där vi kollar av och diskuterar nyhetsflödet för att besluta om vad som kan vara relevant för oss att berätta om för våra läsare. Resultatet kan bli en snabb nyhet på webben eller en idé till ett längre djuplodande reportage. Vi får också mycket tips och idéer från läsare och från företag i branschen som hör av sig. Sjöfartstidningen har ju en lång och stolt historia, och jag tycker att det är särskilt värmande när vi får mail och samtal från våra riktigt trogna prenumeranter som följt oss under decennier. Er feedback är en påminnelse om hur viktig där här tidningen är och har varit för många.
Vi är stolta över vårt arv men jobbar också väldigt målmedvetet för att ta med tidningen in i en ny tid och en annan medieverklighet. Precis som övriga mediabranschen genomgår vi en övergång från papperstidning till digital publicering till följd av människors förändrade medievanor.
Idag når vi ut till en stor och bred målgrupp digitalt, och en del av våra yngre läsare känner inte ens till att vi också producerar en papperstidning. Den digitala omställningen är otroligt viktig för att vi ska vara relevanta även i framtiden, men den innebär också stora utmaningar när det gäller vår ekonomi.
För att vi ska kunna erbjuda ett bra digitalt innehåll och fortsätta att utvecklas behöver vi få fler som väljer att teckna en prenumeration. Jag möter ibland människor som tror att vi har vår finansiering säkrad av branschen, och att det därför inte är så viktigt att prenumerera. Men så är det verkligen inte. Sjöfartstidningen ges ut av ett bolag som ägs av Svensk Sjöfart, men vi ska drivas enligt journalistiska principer på kommersiell grund. Våra enda intäkter är annonsförsäljning och prenumerationer.
Sedan en tid är många av våra artiklar på webben låsta, och bara tillgängliga för våra prenumeranter. För att vi ska kunna göra den här tidningen även i framtiden måste det bli fler som väljer att betala en slant för att ta del av vårt innehåll. Det finns många olika sätt. Privatpersoner och företag kan teckna en årsprenumeration med både papperstidning och digitalt innehåll, men det går också att få en digital månadsprenumeration via kortdragning. Vi erbjuder också möjligheten för företag att teckna digitala grupp-prenumerationer för ett större antal medarbetare.
Om du inte redan är prenumerant blir jag och mina kollegor väldigt tacksamma om du väljer att ta steget.
Kommentarer