Det var den 16 juli som CMA CGM introducerade en ny kortsjölinje kallad Scandinavia West Coast Express, SWX, mellan Göteborg och Baltikum och hamnarna Göteborg, Århus, Klaipėda och Gdansk.
– Den nya linjen skapar en snabb, tillförlitlig och hållbar länk mellan Skandinavien och de nedre Baltiska marknaderna – och öppnar samtidigt dörren till smidigare integration med CMA CGM:s globala nätverk. Vi är stolta och tacksamma över att vara en del av CMA CGM:s satsning och bidra till både tillväxt och minskade utsläpp i transportsektorn, säger Mikael Gutman, vd för APM Terminals Nordic i ett pressmeddelande.
Rekordvolymer och växande godsflöden på räls
Dessutom blev juli den mest godsintensiva månaden i terminalens historia med hela 47.805 containrar som hanterades, enligt pressmeddelandet. Under årets första sex månader ökade importvolymerna med 8,5 procent jämfört med samma period 2024, och volymen importgods via järnväg ökade med 14,6 procent.
– Efterfrågan på våra tjänster är mycket hög och det är glädjande att vi kan bidra till att stärka Sveriges globala konkurrenskraft, säger Mikael Gutman i pressmeddelandet.
Direktlinje till Asien återvänder
Tidigare i somras stod det även klart att Maersk och Hapag-Lloyd valt att förlänga sin Asien-Europarutt AE5 så att den även inkludera Göteborg, det på obestämd tid. De oceangående fartygen kommer från och med vecka 36 att anlöpa APM Terminals veckovis för vidare färd mot Rotterdam och slutdestinationen Qingdao i Kina.
– Vi är väldigt glada över att välkomna den uppskattade AE5-tjänsten. Den bidrar till ett starkt erbjudande för den svenska industrin och vårt gemensamma fokus på pålitliga logistiklösningar, säger Mikael Gutman i pressmeddelandet.