Varvet HD Hyundai Heavy Industries i Sydkorea lämnade det vinnande anbudet i Sjöfartsverkets upphandling av den första isbrytaren av nästa generation. Efter tilldelning har dock upphandlingen begärts överprövad och ska nu avgöras i domstol.
— Vi fick in fyra anbud där Hyundai Heavy Industries la det bästa av dem. Nu överprövas vårt tilldelningsbeslut och vi väntar på att domstolen ska meddela om vi kan gå vidare eller inte. För oss är det viktigt att påbörja förnyandet av vår isbrytarflotta, säger Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
Av övriga anbud kom ett från Norge och två från Finland. Inkomna anbud bedöms utifrån flera förutbestämda faktorer där pris är en av de viktigaste.
Stort behov av nya isbrytare
Utan Sjöfartsverkets isbrytare skulle flera hamnar i norr tvingas stänga upp till 130 dagar om året. Nya isbrytare avgörande för svensk industri, men också för den svenska beredskapen. Sjöfartsverket har idag sex statsisbrytare varav fem isbrytare byggdes på 1970- och 1980-talet. Fartygens ålder gör att de kräver mycket underhåll.
— Hela vår isbrytarflotta är behov av förnyelse. Detta är ett första steg och steg två ligger nu i nationell plan med budget för ytterligare isbrytare, avslutar Erik Eklund.
Många turer i upphandlandet
Upphandlingen av nya isbrytare har varit kantad av problem och förseningar. Den första upphandlingen avbröts våren 2024 eftersom Sjöfartsverket inte fått in några giltiga anbud. I augusti samma år blev det känt att en ny upphandling endast innehöll en isbrytare, istället för två, eftersom kostnaderna ökat. I november 2024 inleddes fas två av den nuvarande upphandlingen sedan de varv som kvalificerat sig fått besked om att de gått vidare.