Anbuden som har kommit in överstiger de budgeterade kostnaderna för den statligt finansierade delen av projektet, enligt ett pressmeddelande från Sjöfartsverket.
– Vi har beslutat att avbryta upphandlingen inom Projekt Skandiaporten, eftersom de inkomna anbuden är betydligt högre än vad budgeten medger. Skandiaporten är en viktig och nödvändig satsning för att säkra konkurrenskraftiga transporter för näringslivet och vi ser fram emot att genomföra projektet. Tillsammans med Göteborgs Hamn AB och i dialog med entreprenörer vidtar vi nu åtgärder för att så snart som möjligt komma igång igen med ny upphandling. Ambitionen är fortsatt att kunna trafikera den nya farleden och kajen under 2028, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket i pressmeddelandet.
Enligt myndigheten analyserar man nu resultatet av upphandlingen för att säkerställa att möjliga kostnadsreduceringar kan uppnås utan att kompromissa med de fastställda effektmålen.
Entreprenaden delas upp
Dessutom kommer Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn att dela upp entreprenaden i två separata delar. Till att börja med kommer Göteborgs Hamn att påbörja upphandling för muddringsarbeten närmast kaj (cirka 5 procent av den totala muddringen), vilket planeras genomföras under perioden augusti 2026 till maj 2027.
Därefter kommer Sjöfartsverket att utföra övriga muddringsarbeten, med ambitionen att påbörja arbetena 2027.
Tidplanen ska hållas
– Framåt är det viktigt för Göteborgs Hamn AB att hålla den ursprungliga tidplanen för kajförstärkningarna och muddringen närmast kaj, och det ska vi göra. Därför planerar vi nu en separat upphandling som publiceras i november. Allt för att säkerställa att arbetet kan fortsätta enligt plan, säger Jan Andersson, projektledare på Göteborgs Hamn AB.
Projektet Skandiaporten är ett samarbete mellan Sjöfartsverket, Trafikverket och Göteborgs Hamn AB för att säkra framtidens handel och anpassa hamnen för modern sjöfart. Idag hindrar farledens djup stora fartyg från att anlöpa Göteborg fullastade.