Enklare regler ska göra det lättare att registrera fartyg i Sverige. På bilden (tagen 2023) syns två fartyg med svensk flagg.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Regelverk | Myndigheter | Politik

Så vill branschen förenkla fartygsregistrering

Transportstyrelsen vill förenkla fartygsregistrering och föreslår ändringar i sjölagen och andra regelverk. Men fler åtgärder behövs, anser Föreningen Svensk Sjöfart.

Transportstyrelsen har lämnat en framställan till justitiedepartementet om ändringar i sjölagen och andra relevanta regelverk i syfte att effektivisera handläggningen i fartygsregistret. Förslaget innebär en förbättrad e-hantering och mer flexibla processer – åtgärder som både ska förenkla för myndigheten och kan göra det mer attraktivt att registrera fartyg i Sverige.

Föreningen Svensk Sjöfart välkomnar Transportstyrelsens förslag, men anser att ytterligare reformer krävs för att på allvar modernisera systemet och möta de krav som dagens internationella sjöfart ställer. I sitt remissvar lämnar föreningen flera förslag på åtgärder som kan komplettera framställan.

Vill avskaffa ”klockan tolv-regeln”

Svensk Sjöfart föreslår bland annat digitala certifikat, digitala pantbrev, full delegering, hantering och validering av handlingar samt avskaffande av ”klockan tolv-regeln” vid registrering och inskrivning av skepp eller skeppsbygge.

Dessa åtgärder är enligt branschorganisationen inte bara administrativt effektiviserande, de är också nödvändiga för att undvika att svenska myndigheter behöver vara fysiskt närvarande vid fartygsleveranser och registreringar runt om i världen, vilket idag anses medföra oproportionerligt stora kostnader och praktiska hinder.

Onödig byråkrati och förseningar

Enligt Svensk Sjöfart försvårar nuvarande lagstiftning dessutom myndighetskommunikation med de faktiska aktörerna i många registerärenden, som klassificeringssällskap och erkända organisationer. Detta uppges leda till onödig byråkrati och förseningar.

Dessutom skapar nuvarande regler om registreringstid, där ärenden som inkommer efter klockan tolv skjuts upp till nästkommande dag, osäkerhet vid internationella fartygstransaktioner – särskilt när olika parter befinner sig i olika tidszoner.

Stärker svensk sjöfarts konkurrenskraft

– Mycket har hänt inom digitalisering, hantering av handlingar och administrering av register sedan lagstiftningen togs fram. Vi ser därför ett bra tillfälle att genomföra ytterligare förenklingsåtgärder för att underlätta för rederier, fartyg, klassificeringssällskap och myndigheter. Detta skulle också bidra till att det svenska fartygsregistret och den svenska flaggan blir mer attraktiva för fartygsägare, vilket ligger helt i linje med regeringens ambition att stärka svensk sjöfarts konkurrenskraft och förenkla för rederierna, säger Niklas da Silva, senior rådgivare med ansvar för transportpolitik och sjösäkerhet på Svensk Sjöfart i pressmeddelandet.

Svensk Sjöfart vill att föreningens förbättringsförslag ska tas vidare i en kompletterande framställan från Transportstyrelsen.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.