Förlängs. Åländska Miranda fortsätter i Medelhavet i två plus två månader.
Arkiv
-
-
Först OPDR-fartyget till Sverige. Det tyska rederiet OPDR startar en ny slinga från Göteborg till Bilbao via Rotterdam – väntas bli ett lyft för alla företag som handlar med Spanien.
-
Lysekil blir kryssningsmål. Den lilla västkuststaden Lysekil jobbar på att öka anlöpen av stora kryssningsfartyg. Förra sommaren anlöpte Marina kajen vid Grötö rev.
-
Passagerarflykt. Det delvis statligt ägda färjerederiet är till salu efter att man i åratal misskött både personal och ekonomi.
-
Till beskådan. En modell av P-MAX-fartyget Stena Paris står numera på det franska nationella sjöfartsmuseet Musée National de la Marines.
-
Rätt till ersättning. Det Transatlanticägda företaget blir av med kontrakten för tre ahts-fartyg när borrsäsongen ställs in.
-
"Ekonomin bekymmersam. " I en exklusiv intervju med Sjöfartstidningen pekar nya infrastrukturministern på att utrymmet för skattereformer är litet.
-
Vind i seglet. Roro-fartyget Estraden får tillskott av vindkraft för att reducera bunkerförbrukningen.
-
EU-anpassning. Den 1 september började reglerna för inre vattenvägar att gälla i Sverige. Pråmtrafiken över Öresund kan bli först att utnyttja dem.
-
Avslutas snart. Tio intressenter finns kvar i kampen om att köpa Damen Götaverkens dockor och kranar – ingen vill dock ha kvar dem i Göteborg.
-
Inte bestämt flagg. Fyra pråmskyttlar ska binda ihop hamnarna i CMP och göra trafiken över sundet mer hållbar. CMP är rederiets ansikte utåt och finansiär.
-
80 medlemsföretag. Stena Bulk blir första svenska rederiet att ansluta sig till World Ocean Council som verkar för hållbart användande av världshaven.
-
Inför seca. DNV-GL har gett ut nya riktlinjer för hur kontrollerade bränslebyten ska göras. Klassningssällskapet har också en mjukvara som hjälper besättningen att göra rätt.
-
Från Årsta till Södertälje. Autolink flyttar sin hantering av bilar och bildistribution från Årsta till Södertälje hamn. Totalt får hamnen ett tillskott på 18.000 bilar.
-
Två gånger per vecka. Vem som helst kan prenumerera på Sjöfartstidningens nyhetsbrev.
-
Mer LNG till Lysekil. Nu ska LNG-försörjningen i Norden öka. Skangass har skrivit avtal med Eni om leveranser av LNG från Zeebrugge till terminalen i Lysekil.
-
”Ett kulturarv”. Rederi AB Gotland går in som majoritetsägare i Stockholms Reparationsvarv AB och tillsätter samtidigt en ny vd.
-
Letar nytt fartyg. Gotlandsbåten AB ställer in trafiken mellan Västervik och Visby även nästa år – en anledning är att M/V Västervik är för dyr.
-
Mindre växthusgaser. EU och medlemsstaterna har preliminärt kommit överens om att fartyg ska redovisa sina koldioxdutsläpp från 2018.
-
Energieffektivt. Maersks Triple-E-fartyg har petats ner på tronen som världens största containerfartyg till förmån för CSCL Globe.
-
Dålig MLC-efterlevnad. Under MLC:s första år har hamnstatsinspektörerna i Paris MoU-länderna upptäckt många avvikelser från konventionens krav.
-
Eniga. Finland och Estland har slutligen nått samförstånd i hur ländernas LNG-infrastruktur ska utvecklas och räknar med betydande stöd från EU.
-
Citrusfrukter i massor. Helsingborgs hamn tar emot och lossar cirka 1.600 TEU med bara citrusfrukter under vintersäsongen.
-
Igång igen. Finntide är tillbaka i ordinarie tidtabell först i slutet av månaden på grund av "orättvis" arrest i Zeebrugge.
-
11 fartyg påverkades. Dykare har under helgen lagat revan i torrlastaren Nossan och tömt henne på vatten.