Det nybyggda fordonstransportfartyget Höegh Moonlight kom till Göteborgs hamn i början av veckan för att döpas vid en namngivningsceremoni under tisdagen.
Med en lastkapacitet på 9.100 CEU (Car Equivalent Unit) fördelade på 14 däck är fartyget, som ägs av det norska rederiet Höegh Autoliners, en verklig gigant i sin klass. Det är världens näst största PCTC-fartyg (Pure Car- and Truck Carrier) mätt i lastkapacitet. Höegh Moonlight har ytterligare elva systerfartyg som kommer att sjösättas successivt.
Enligt ett pressmeddelande från Göteborgs Hamn är fartyget ett av världens mest hållbara i klassen. Höeghs egna beräkningar visar att fartyget minskar koldioxidutsläppen med 58 procent per transporterad bil jämfört med branschstandard.
Höegh Moonlight har motorer som drivs av flytande natur- och/eller biogas, vilket är bränslen som kan bunkras i Göteborg idag. Fartyget är också ”Ammonia ready” vilket innebär att fartyget är byggt för att snabbt kunna konverteras till ammoniakdrift vilket i sin tur öppnar för nettonollutsläpp.
Det var Volvo Groups Senior Vice President Production Logistics Jenny Westermark som utförde den ceremoniella flaskkrossningen.


– Partnerskapet mellan Höegh Autoliners och Volvo Group är inte bara en affärsallians. Det är ett gemensamt åtagande för att driva verklig, långsiktig förändring i våra branscher, säger Jenny Westermark i pressmeddelandet.
Andreas Enger, VD för Höegh Autoliners, kommenterar:
– Namngivningen av Höegh Moonlight visar vårt starka engagemang för att avkarbonisera djuphavssjöfarten – inte i framtiden, utan här och nu. Dessa fartyg är inte koncept; de är fungerande, seglande svar på en av de mest akuta utmaningarna i vår bransch.
Göteborgs Hamns vd Göran Eriksson betonade fartygets och rederiets betydelse för svensk industri:
– Höeghs trafik i Göteborgs Hamn spelar en viktig roll för att svensk industris möjligheter att nå sina globala marknader. Med introduktionen av dessa nya fartyg kan den kopplingen ske på ett mer effektivt och hållbart sätt än tidigare. Göteborgs Hamn är också fast besluten att bli ett ledande nav för alternativa bränslen i Nordeuropa, och Höegh är ett bra exempel på en föregångare som visar att våra initiativ att skapa tillgång till dessa bränslen är steg i rätt riktning.
Fakta: Höegh Moonlight
- Byggnadsår: 2025
- Varv: China Merchants Heavy Industry (Jiangsu)
- Lastkapacitet: 9 100 CEU (Car Equivalent Unit)
- Antal lastdäck: 14
- Fartygslängd: 199,9 meter
- Fartygsbredd: 37,8 meter
- Max takhöjd på lastdäck: 6,5 meter
- Max bredd på godsenheter: 19 meter
- Maxbelastning på ramp 375 ton