Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Hamn/Logistik | Fartygsutrustning | Folk/företag

Hallå där, Björn Boström!

Björn Boström – vd för Ystad hamn som på torsdag nästa vecka har seminarium om landströmsanläggningen som hamnen tagit i bruk.

Hur går det med seminariet nästa vecka?

– Det går bra, vi har väl 65 anmälda så här långt men kommer väl upp i 75 kanske, det droppar in anmälningar hela tiden. Vi hade ganska kort framförhållning. 

Hur kommer det sig att ni bestämde er för att ha ett seminarium för att visa upp anläggningen?

– Orsaken är att vi fått så enormt många förfrågningar från alla möjliga håll ifrån folk som vill komma på studiebesök. Då sa vi att vi arrangerar ett seminarium så att alla kan få komma och titta. 

Vilka är det som är intresserade?

– Det är rederier och hamnar och en hel del från el-branschen. Det är några svenska hamnar, någon hamn från Norge och någon från Litauen som kommer och det är rederier från Sverige och Polen. Elföretagen kommer från alla möjliga ställen. 

Vad är det de vill veta när de ringer?

– Hur man gör, om det finns någon standard eller inte och vad det kostar. 

Vad är det ni tänker prata om under seminariet?

– Det blir väldigt mycket fokus på HUR. Vi berättar hur vi tänkte från början och hur vi gjorde. Det har varit en rad utmaningar, mycket praktiska frågor. Var på fartyget ska kontakten sitta? Vilken utrustning ska hamnen ha? Det är fortfarande ganska nytt det här med att leverera högspänning. 

Vad är det för anläggning ni har nu?

– Vi kan leverera både 50 och 60 Hz så fartygen behöver inte ha någon frekvensomvandlare ombord, och det är en stor och dyr sak som alstrar mycket värme ombord. Den investeringen slipper rederierna, den har vi tagit och vi kan leverera land-el till fyra fartyg samtidigt. Just nu är det två av färjorna som är färdiga, en tredje håller på att utrustas och de övriga kommer under året. Totalt blir det sex fartyg som kommer att använda anläggningen innan året är slut. Det är alla färjor som ligger längre än två timmar.

Kommentarer

  • Roger

    Framåtanda! Mer sånt så man slipper ligga och småköra med generatorerna vid kaj!

  • holger

    Hur många färjor har byggts om och anslutits? . Svar en av sju. Fiasko blir det när färjorna inte kan ta kostnaden att bygga om sina färjor. Förlorare blir befolkningen som dagligen måste andas in skiten.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.