Före 2030 ska det bli möjligt att ansluta container- och bilfartyg i Göteborgs hamn till landström, enligt ett pressmeddelande från hamnbolaget. Bolaget har nu tecknat avtal med en entreprenör om att bygga en transformatorstation.
– Den här transformatorstationen är en viktig milstolpe som tar oss ett stort steg närmare landanslutning av container- och bil/roro-fartyg. Den öppnar upp för elanslutning till totalt sju kajplatser – fem i containerterminalen och två i bilterminalen, säger Magnus Nordfeldt, Head of Business Area Cargo på Göteborgs Hamn i pressmeddelandet.

Uppfylla kommande EU-krav
Genom OPS (Onshore Power Supply) kan fartyg drivas av el från land när de ligger till kaj. Det innebär minskade utsläpp av koldioxid, svaveloxid och kväveoxider och därmed minskat klimatavtryck, en renare lokalmiljö och förbättrad arbetsmiljö i hamnen. Bara genom elanslutning av containerfartyg har hamnen möjlighet att minska koldioxidutsläpp med minst 5.600 ton per år, skriver Göteborgs Hamn.
Med OPS för container- och bilfartyg kommer hamnen att kunna uppfylla det kommande EU-regelverk som från 2030 gör gällande att fartyg över 5.000 bruttoton måste ansluta till landström när de ligger till kaj. OPS är redan installerat i hamnens roro- och ropaxterminaler, såväl som i Skarvikshamnen där tankfartyg kan elanslutas.

Klart i mars 2027
Entreprenören som får i uppdrag att bygga den nya transformatorstationen är AF Bygg Väst, en del av AF Gruppen Sverige. Kontraktsumman uppgår till 129 miljoner kronor och omfattar byggnation av en transformatorstation med kapacitet för inkommande ström på 19 megavoltampere.
Bygget påbörjas under andra kvartalet i år och är planerat att stå klart i mars 2027. Projektet delfinansieras av EU-fonden ”Connecting Europe Facility” genom ett stöd om cirka 90 miljoner kronor.
De totala investeringarna för OPS för container- och bilterminalerna i hamnen, som även inkluderar bland annat kabeldragningar och ställverk till sju kajplatser, beräknas enligt Göteborgs Hamn landa på cirka 600 miljoner kronor.