Den kanadensiska kustbevakningen förnyar sin flotta genom två nya polarisbrytare, den ena byggs av Seaspan’s Vancouver Shipyards i Kanada och den andra något mindre byggs vid varvet Chantier Davie Canada i Helsingfors.

Fotograf: Seaspan’s Vancouver Shipyards

Kategori: Skeppsbyggnad

Finländskt bolag deltar i bygget av polarisbrytare

Det finländska ingenjörs- och konsultföretaget Elomatic blir partner till Seaspan Vancouver Shipyards i projektet med att bygga Kanadas nya polarisbrytare.

Elomatic har tecknat avtal med Kanadensiska Seaspan Vancouver Shipyards om att delta i designarbetet för byggfasen av en av de två nya polarisbrytarna som ska byggas för Kanadas kustbevakning. Den andra byggs just nu på det Kanadensisk-ägda varvet Chantier Davie Canada Inc i Helsingfors.

Fartyget, som byggs i Kanada, blir ett av världens mest kraftfulla i sin klass och en central del av landets arktiska strategi. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Avtal för nästa steg

Elomatic har redan sedan projektets konceptfas varit huvuddesignpartner till Seaspan, och det nya avtalet markerar övergången till själva byggnadsfasen. Företaget kommer nu att ansvara för designstöd under konstruktionen och säkerställa att isbrytaren optimeras för Vancouvervarvets processer samt uppfyller de höga arktiska kraven från den kanadensiska kustbevakningen.

– Elomatics expertis inom marin- och offshoreindustrin, samt deras erfarenhet av tunga isbrytare, gör dem till en ovärderlig partner när vi går in i byggfasen av detta betydelsefulla projekt. Tillsammans ska vi leverera ett fartyg som kommer att tjäna Kanadas arktiska samhällen, stärka landets suveränitet och stödja vetenskaplig forskning i generationer framöver, säger Kate Morton, vice vd för leveranskedjehantering vid Seaspan Shipyards i pressmeddelandet.

Närmare 160 meter

Polarisbrytaren byggs helt i Kanada som en del av det statliga National Shipbuilding Strategy (NSS)-programmet. Fartyget kommer att vara omkring 158 meter långt och 28 meter brett, med en total effekt på över 40 megawatt. Det utrustas med avancerade forskningslaboratorier, en moon pool för undervattensoperationer, samt helikopterdäck och hangar. Dessutom får fartyget kapacitet för obemannade luftfarkoster.

När bygget står klart kommer fartyget att bli ett av världens mest kraftfulla och kapabla Polar Class 2-isbrytare, och möjliggöra året-runt-operationer i Arktis.

Förstärkt organisationen

För att möta projektets omfattning har Elomatic kraftigt utökat sitt kontor i Vancouver. Det lokala teamet har förstärkts både genom nyrekrytering av kanadensiska ingenjörer och genom att flytta erfarna experter från Europa till längre uppdrag i Kanada.

– Vi är stolta över att få stödja Seaspan och Kanadas kustbevakning i detta historiska projekt. Det är inspirerande att se hur vårt långvariga designarbete nu blir verklighet. I ICE Pact-samarbetets anda stärker vi både vår egen expertis och Kanadas varvsindustri, säger Rami Hirsimäki, chef för Elomatics marindivision i pressmeddelandet.

Elomatic har sitt huvudkontor i Åbo. Bolaget grundades 1970 och har över 1.300 medarbetare och kunder i mer än 80 länder världen över.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.