– Ventumar är ytterligare ett starkt steg mot vår vision om hållbar närsjöfart. Dessa fartyg är inte bara tekniskt avancerade utan också en tydlig signal till våra kunder och partners att hållbarhet och operativ förträfflighet kan gå hand i hand, säger Frida Rowland, kommersiell direktör för AtoB@C Shipping i ett pressmeddelande.
Det nionde fartyget i serien, Fleximar, sjösattes i början av september och har planerad leverans senare i år. AtoB@C Shipping har beställt tolv fartyg 5.400 dwt plug-in hybridtorrlastfartyg från varvet Chowgule & Company i Indien, med planerad leverans av ett fartyg varje kvartal fram till hösten 2026.
Transportera ett brett utbud
Fartygen i serien är utrustade med både landströmsanslutning och en batteriinstallation på 1 MWh, vilket enligt rederiet minskar CO2-utsläppen med upp till 50 procent jämfört med den nuvarande generationen fartyg i rederiets flotta. Dessutom innebär det en tystare och renare drift i hamn.
De är designade för att kunna transportera ett brett utbud av bulk- och breakbulkprodukter, såsom stål, skogsprodukter, gödningsmedel och projektlaster. Fartyget har ett långt fritt däck, vilket möjliggör lastning av mer däckslast och längre projektlaster än rederiets tidigare fartyg.