Det andra fartyget i rederiets serie med tre nybyggen på 1.200 TEU levererades i samband med dopceremonin i Zhoushan, Kina, där det fick namnet Lene. Fartygets gudmor, med samma namn som fartyget, är guddotter till Langh Ships vd Laura Langh-Lagerlöf.
Det första fartyget i serien, Ingrid, levererades i mars i år.

Fartyget är utrustat med en bred uppsättning teknik för att minska utsläpp och förbättra energieffektiviteten, skriver Langh Ship i ett pressmeddelande. För behandling av avgaser använder fartyget SCR-teknik för att minska NOx-utsläpp och en hybridskrubber för att rena SOx-utsläpp, båda levererade av Langh Tech. Fartyget är dessutom förberett för senare installation av Langh Techs nyutvecklade koldioxidinfångningssystem. För att förhindra spridning av invasiva arter via ballastvattnet har Langh Techs ballastvattenbehandlingssystem installerats.
Under mässan Nor-Shipping i Oslo tidigare i juni lanserade Langh Tech sitt eget batterisystem. Batterierna ska installeras på hela fartygsserien, vilket enligt rederiet kommer att minska fartygets utsläpp under hamnuppehåll till nästan noll.

Fartyget är utrustat med huvudmaskin och hjälpmotorer från MAN som är redo för biodrivmedel, ett pumpeffektoptimeringssystem från Desmi samt en axelgenerator och ett energihanteringssystem från WE Tech.
– Vi är glada att ha dessa tillverkare representerade ombord. Vi ville optimera våra nybyggen så långt som möjligt när det gäller energieffektivitet och utsläppsminskning, och vi kan stolt säga att våra valda leverantörer möjliggör detta, säger Laura Langh-Lagerlöf i pressmeddelandet.
Fartyget är designat av Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute (SDARI). Framför allt skrovdesignen har stor betydelse för fartygens energiförbrukning, och på det området har SDARI gedigen erfarenhet, skriver rederiet. Detta bekräftas av förbrukningssiffrorna för det första fartyget i serien, Ingrid, som efter ett par månader i drift visat att prestandan överträffar specifikationerna.

Alla tre systerfartyg i serien ska användas för containerfeedertrafik i Europa och kommer, åtminstone initialt, att huvudsakligen operera i Medelhavet. De flexibla lastrummen med flyttbara cellguider gör enligt Langh Ship fartygen till föregångare inom segmentet. Erfarenheterna av att operera den nya designen på lucktäckena ombord på det första fartyget i serien uppges vara mycket positiva. Återkoppling från hamnar och operatörer har särskilt lyft fram flexibiliteten hos de delade luckorna, som gör det möjligt att nå lastrummet utan att först behöva lossa alla containrar på däck.
