Den nybyggda färjan Spirit of Tasmania V lämnade varvet i Rauma under torsdagen med destination Leith i Skottland.
Fartyget, som officiellt överlämnades till beställaren TT-Line Company PTY Ltd i juni i år, är det andra av två fartyg som byggts i Raumo som en del av den största enskilda exportaffären mellan Finland och Australien någonsin.
Hamnterminalen inte färdig
Spirit of Tasmania V och dess systerfartyg Spirit of Tasmania IV kommer att trafikera mellan Geelong och Devonport på Australiens öppna hav, Bassinsundet, och är byggda för att klara de krävande sjöförhållandena i området. Dock kommer det att dröja tills slutet av 2026 innan fartygen kan sättas i trafik eftersom den nya kajplatsen i Devonport för de nya större färjorna inte kommer att vara klar förrän i slutet av 2026. Det första fartyget, Spirit of Tasmania IV, har därför legat upplagd i Leith sex månader, men ligger sedan i augusti i Australien.
De försenade hamnanläggningarna och stora kostnadsökningar har orsakat en stor politisk konflikt i Australien, vilket enligt BBC ledde till att Tasmaniens infrastrukturminister och TT-Lines styrelseordförande avgick i augusti förra året. Dessutom rapporterar Australian Broadcasting Corporation att de nya färjorna behöver modifieringar av sina skrov för att anpassas till de fendrar vid kajen som beställts med felaktiga specifikationer, vilket kommer att kosta omkring 9 miljoner dollar att åtgärda.
Viktigt projekt för RMC
De nya färjorna ersätter äldre fartyg från 1990-talet och erbjuder betydligt större kapacitet för både passagerare, fordon och frakt. Bygget har skapat över 3.500 direkta arbetstillfällen i Finland.
RMC har under sin tioåriga historia levererat fem passagerar- och bilfärjor. För närvarande bygger bolaget även fyra multirolekorvetter för Finlands försvarsmakt samt förbereder beställningar av isbrytare till USA.
– Detta visar vår kapacitet att framgångsrikt genomföra komplexa projekt tillsammans med krävande partners, säger RMC:s vd Mika Nieminen i ett pressmeddelande.
FAKTA: Spirit of Tasmania IV och V
Längd: 212 m.
Bredd: 31 m.
Djupgående: 7 m.
Bruttotonnage: 48.000 t
Hastighet: 26 knop (48 km/h)
Filmeter: 3.700 m
Passagerare: 1.800
Hytter: 301
 
                  