Framdrift. Med avancerade tester i en vindtunnel för bilar finslipas nu designen av det som ska bli världens första seglande bilfartyg.
Arkiv
-
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: I en varvshall i Landskrona bygger Oceanbird en prototyp av sitt vingsegel. Nästa steg är att testa seglet på ett bilfartyg.
-
Teknik. Det första vingseglet från Oceanbird, Wing 560, har fått principgodkännande (AiP) av klassningssällskapet Det Norske Veritas.
-
Prisade. AlfaWall Oceanbird, ett joint venture mellan Alfa Laval och Oceanbird, tog med sitt vingsegel hem priset Ocean Solution Award under Nor-Shipping.
-
Dialog. Tre olika vägar för att nå fossilfri sjöfart presenterades när Gotlandsbolaget arrangerade ett seminarium om hur sjöfartens gröna omställning kan snabbas på.
-
Innovation. Ett 40 meter högt vingsegel blir snart ett nytt landmärke i Landskrona. I höst ska Oceanbirds vingsegel monteras på land vid varvet Oresund Drydocks.
-
Testsegel. Genom att sätta ett vingsegel på ett existerande roro-fartyg kan bränsleåtgången minskas med 7–10 procent. Det menar Oceanbird, som under 2024 ska genomföra ett fullskaligt test ombord på Wallenius Wilhelmsens fartyg Tirranna.
-
Vindteknik. Wallenius Wilhelmsen med projektpartners får 9 miljoner euro i stöd från EU-fonden Horizon Europe för att bygga Orcelle Wind, världens första vinddrivna roro-fartyg.
-
Vindteknik. Wallenius Marine har tecknat ett avtal med den danska design- och marinarkitektfirman Knud E. Hansen om arbetet med att designa Orcelle Wind, världens första vinddrivna rorofartyg.
-
Celebert besök. Under onsdagen fick SSPA i Göteborg besök av både Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel, samt Kronprins Haakon för att titta på det av Wallenius utvecklade konceptet Oceanbird.
-
Nytt bolag. AlfaWall Oceanbird AB. Det är namnet på det nya bolag som nu ska bildats som ett joint venture mellan Wallenius och Alfa Laval. Det nya bolaget ska bygga vingriggar till vinddrivna fartyg.