Regeringen måste agera för att modernisera regelverket skriver flera ledande näringslivsorganisationer, däribland branschorganisationen Svensk Sjöfart, idag i en debattartikel i Dagens Industri. Debattörerna har formellt hemställt till justitieminister Gunnar Strömmer att ge elektroniska handelsdokument samma juridiska status som pappersoriginal.
Utan denna reform – som redan har införts av många av Sveriges viktigaste handelspartners – riskerar svenska företag enligt debattörerna att drabbas av högre kostnader, längre ledtider och sämre konkurrenskraft. Man hänvisar till en FN-studie som visar att full digitalisering av utrikeshandeln kan öka svensk varuexport med nästan 18 procent.
Väntetid drabbar rederierna
Branschorganisationen Svensk Sjöfart skriver i en kommentar att det nu krävs politisk vilja för att Sverige inte ska tappa mark.
– Svensk Sjöfart representerar de rederier som ytterst påverkas när fysiska handelsdokument leder till väntetider och administration som hindrar fartygen från att vara i drift. Ett sådant arbetssätt är inte försvarbart år 2025 – särskilt inte när det finns moderna lösningar och mer effektiva processer, vilket flera andra europeiska länder redan visat, säger Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart, i en kommentar.
Vill lägg tiden på värdeskapande
När upp till 90 procent av all handel transporteras via sjöfarten måste det säkerställas att den är både effektiv och konkurrenskraft, menar branschorganisationen.
– Med vår föreslagna reform kan rederierna istället lägga sin tid på värdeskapande verksamhet som stärker svensk sjöfarts konkurrenskraft i en hårt konkurrensutsatt global bransch, säger Anders Hermansson.
Bakom hemställan till justitieministern står ICC Sverige, Bankföreningen, Stockholms Handelskammare, Svensk Försäkring, Svensk Handel, Svensk Sjöfart, Teknikföretagen och Association of Trade Partners Sweden.