Flera andra länder har redan skippat pappret och gått över till digitala handelsdokument, enligt debattörerna.

Fotograf: Svensk Sjöfart/Shutterstock

Kategori: Politik | Regelverk

Näringen vill digitalisera handelsdokument

Sverige riskerar att halka efter i den globala handeln när allt fler länder går över till digitala handelsdokument. Det skriver Svensk Sjöfart med flera i en debattartikel i Dagens Industri.

Regeringen måste agera för att modernisera regelverket skriver flera ledande näringslivsorganisationer, däribland branschorganisationen Svensk Sjöfart, idag i en debattartikel i Dagens Industri. Debattörerna har formellt hemställt till justitieminister Gunnar Strömmer att ge elektroniska handelsdokument samma juridiska status som pappersoriginal.

Utan denna reform – som redan har införts av många av Sveriges viktigaste handelspartners – riskerar svenska företag enligt debattörerna att drabbas av högre kostnader, längre ledtider och sämre konkurrenskraft. Man hänvisar till en FN-studie som visar att full digitalisering av utrikeshandeln kan öka svensk varuexport med nästan 18 procent.

Väntetid drabbar rederierna

Branschorganisationen Svensk Sjöfart skriver i en kommentar att det nu krävs politisk vilja för att Sverige inte ska tappa mark.

– Svensk Sjöfart representerar de rederier som ytterst påverkas när fysiska handelsdokument leder till väntetider och administration som hindrar fartygen från att vara i drift. Ett sådant arbetssätt är inte försvarbart år 2025 – särskilt inte när det finns moderna lösningar och mer effektiva processer, vilket flera andra europeiska länder redan visat, säger Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart, i en kommentar.

Vill lägg tiden på värdeskapande

När upp till 90 procent av all handel transporteras via sjöfarten måste det säkerställas att den är både effektiv och konkurrenskraft, menar branschorganisationen.

– Med vår föreslagna reform kan rederierna istället lägga sin tid på värdeskapande verksamhet som stärker svensk sjöfarts konkurrenskraft i en hårt konkurrensutsatt global bransch, säger Anders Hermansson.

Bakom hemställan till justitieministern står ICC Sverige, Bankföreningen, Stockholms Handelskammare, Svensk Försäkring, Svensk Handel, Svensk Sjöfart, Teknikföretagen och Association of Trade Partners Sweden.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.