Det var i samband med torsdagens dop av Stena Connecta i Kina som det blev offentligt att Stena RoRo skrivit en avsiktsförklaring med varvet CMI Jinling Weihai och under söndagen kom mer detaljer genom ett pressmeddelande från bolaget. Det handlar om 2+2+2 rorofartyg av typen C-Flexer, vilket betyder en avsiktsförklaring som innehåller två fartyg samt optioner på ytterligare fyra.
Fartygen kommer att ha en kapacitet på mellan 3.000 och 4.700 längdmeter enligt pressmeddelandet från Stena RoRo.
Bolaget skriver vidare att avsiktsförklaringen är en strategisk investering för Stena RoRo inom ett segment som under lång tid har varit underinvesterat.
C-Flexer-designen bygger på tidigare erfarenheter från de framgångsrika E-Flexer- och NewMax-koncepten med en kombination av ett mycket effektivt skrov, motorer förberedda för framtida bränslen och en utbyggbar hybridlösning med batteridrift.
– Dessa fartyg byggs för dagens behov och är designade för morgondagens krav, säger Per Westling i pressmeddelandet.
Vilken operatör som de nya fartygen är tänkta för har inte blivit offentligtgjort.
FAKTA: Stena C-Flexer, grundspecifikationer:
Längd: 200 m.
Djupgående: 7,3 m.
Bredd: 28 eller 31 m.
Kapacitet, 3-däcksversionen: 3.000–3.400 längdmeter.
Kapacitet, 4-däcksversionen: 4.100–4.700 längdmeter.
Hastighet: 21 knop.