Redo Academy är en spin-off på forskningsprojekten Redo och Redo 2 som Sjöfartsverket lett tillsammans med Rise i syfte att förbättra den sociala arbetsmiljön till sjöss. I enkäter och intervjuer identifierades drivkrafter och hinder för ökad mångfald och rekrytering. Steg två blev att ta sig an problemen som uppdagats. Rederier och organisationer involverades och man tog fram anpassade metoder och verktyg för det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Sedan stod man där med en massa kunskap. Och då föddes Redo Academy – som sedan 2024 har erbjudit branschen kurser på temat förebyggande insatser för att stötta rederiers arbete kring social arbetsmiljö. I kurskatalogen finns utbildningar om ledarskap, normer, jargong, psykisk hälsa och våldsprevention. Kursledarna kommer utifrån och är experter inom sitt respektive område. Utbildningarna, som tar allt från en halvtimme till flera dagar, är gratis men rederier får stå för deltagarnas resor.
Läs också: ”Stor efterfrågan från rederierna”
Läggs ner vid årsskiftet
Sjöfartsverket är medfinansiär och ägare till projektet som skulle pågå till slutet av 2026. Projektet har även fått stöd från Europeiska socialfonden.
Nu har Sjöfartsverket beslutat att lägga ner Redo Academy redan vid kommande årsskifte – alltså ett år i förtid – i samband med besparingar inom myndigheten. Sjöfartsverket slog tidigare i år ihop sin FoI-avdelning med IT-avdelningen och sade upp personal.
Cajsa Jersler Fransson, projektledare på Sjöfartsverket, har varit involverad i Redo sedan start. Hon beklagar att Redo Academy avslutas och har tillsammans med kollegor försökt hitta andra sätt att driva satsningen vidare. Det har hittills inte lyckats.
– De stora förlorarna är alla rederier därute som tänkt att de haft ett år till på sig att beställa kurser. Det var därför vi kämpade för att hitta en lösning, säger Cajsa Jersler Fransson.
Ändrat forskningsfokus
Jonas Franzén, kommunikationsstrateg på Sjöfartsverket, säger att myndigheten har flera forskningsprojekt som inte förlängs och att det i grunden är en finansieringsfråga. Att Redo Academy avslutas i förtid har att göra med att myndigheten ändrar fokus på sin forskning.
– Tidigare har vi genomfört allmän forskning som är bra för kunder, rederier och branschen generellt. Nu kommer vi istället att fokusera våra forskningssatsningar på det som direkt rör vår verksamhet. Och då ramlar vissa saker bort. Men vi tror att den forskning som gynnar oss i slutändan också kommer att gynna branschen, säger Jonas Franzén.
Stena Line en av kunderna
Flera rederier har det senaste året låtit sina anställda gå kurser ur Redo Academys utbud. Stena Line är ett av dem. Josefin Östlund är People Rehab Partner på Stena Lines HR-avdelning.
– Redo-projekten har varit en fantastisk resa från start, fylld av värdefulla insikter, engagerande utbildningar och satsningar som verkligen har gjort skillnad. Därför känns det förstås extra tråkigt att detta nu avslutas. Som tur är får vi möjlighet att genomföra en sista utbildningsomgång i november för våra chefer och skyddsombud, säger Josefin Östlund till Sjöfartstidningen.
Rederiet hade hoppats kunna fortsätta.
– Vi hade gärna fortsatt nästa år och planeringen var redan igång, men tyvärr blir det inte så. Vi vill rikta ett varmt och stort tack för allt engagemang som funnits genom alla Redo-projekt. Det har verkligen betytt mycket för oss och för hela vår organisation, säger Josefin Östlund.
Värdefullt för hamnen
Mälarhamnar är en annan aktör som använt Redo Academy. Sedan i våras har bolaget arbetat med den sociala arbetsmiljön på arbetsplatsen genom Redos verktyg årshjulet inklusive Sila snacket.
– Det har gett oss struktur och verktyg för ett långsiktigt arbetsmiljöarbete. Därför är vi mycket besvikna över att Redo-projektet nu avslutas innan vi hunnit slutföra alla moment i årshjulet. Satsningen har varit värdefull för oss och våra medarbetare och vi ser ett stort behov av att liknande initiativ får fortsatt stöd även framöver, säger Magdalena Fager Lindgren, HR-chef på Mälarhamnar.
”Kunskapen behöver förvaltas”
Jonas Franzén på Sjöfartsverket betonar att myndigheten absolut inte lägger ner sin forsknings- och innovationsverksamhet helt.
– Vi justerar vårt fokus och kommer att fokusera mer på exempelvis AI-tjänster och annat som vi känner att vi har nytta av. Navigationsstöd från land och vintersjöfart är exempel på sådant som fortsätter, säger han.
Vem som ska ta över de områden som Sjöfartsverket slutar med har Jonas Franzén inget svar på.
Cajsa Jersler Fransson hoppas att kunskapen kopplat till Redo-projekten och social arbetsmiljö ska tas vidare av någon annan aktör. Det finns trådar ute men än är ingenting klart.
– Vi har kommit långt och samlat mycket kunskap. Vi har många rederier som är intresserade och som har förstått att detta är viktiga säkerhetsfrågor. Nu behöver vi förvalta den här kunskapen och fortsätta förändringen vi påbörjat, säger Cajsa Jersler Fransson.