Rederierna på Donsö håller världens nybyggnadsvarv och leverantörer sysselsatta. Många nya fartyg har hittills levererats till ön och ännu fler är på väg. I årets upplaga av DSM:s mässtidning – som produceras av Sjöfartstidningen ihop med Donsö Shipping Meet – berättar flera av rederierna om sina nya fartyg och om sina tankar kring investeringarna i grön teknik.
Under förra året levererades hela 14 nybyggen till rederier med koppling till Donsö. De närmaste åren väntas leverans av ytterligare 20 tankfartyg, fyra ropaxfärjor och fyra CTV. Samtliga byggs för att kunna drivas med alternativa bränslen och utrustas med batteriteknik.
Tern Vik kommer till DSM
Terntank tog nyligen leverans av sitt nybygge Tern Vik, det första fartyget i rederiets nya serie Hybrid Solution Plus. Fartyget, som kommer att ligga på Donsö under mässan och hålla öppet för nyfikna besökare, är förberedd för dual fuel-framdrift med metanol och utrustad med batterihybridsystem, landströmsanslutning och vindassistans.
– Vi är väldigt glada och stolta över det här fartyget. Det visar hur avancerad teknik och hållbar innovation kan fungera tillsammans, säger Terntanks ägare i mässtidningen.
Till kaj utan hjälpmaskiner
Furetanks Vingaserie, där 17 fartyg hittills har levererats, beskrivs som bland de mest energieffektiva i sin klass. Fartygen har dual-fuel-framdrift, batterihybridsystem och landströmsanslutning vilket reducerar bränslekonsumtionen ytterligare.
– Vi kan ligga till kaj utan att köra fartygens hjälpmaskiner och utan att ha några operationella restriktioner, säger Lars Höglund, Furetank, i mässtidningen.
N-O-S designar själva
Northern Offshore Services tog förra hösten leverans av de två första fartygen i rederiets nya I-klass, Impresser och Improver. I-klassen är designad och utvecklad av N-O-S.
– Vi vill ha unika fartyg som ingen annan kan bygga eller operera eftersom det ger oss en konkurrensfördel. Det gör också att vi kan ta alla beslut själva och lära inom vår egen organisation, säger David Kristensson, vd för Northern Offshore Group, i mässtidningen.
Familjär och gigantisk på samma gång
Vi berättar också historien bakom DSM. Mässan har gått från att vara en liten tankerträff med 20 deltagande företag till dagens jättearrangemang med över 3.000 besökare, 100 rederier och 270 utställande företag.
Trots sin storlek har mässan lyckats behålla sin familjära stämning, säger flera vi pratat med.
– Vi vill erbjuda alla besökare ett mer personligt arrangemang, där relationsbyggande och nätverkande är högsta prioritet. Vi strävar efter att se till att alla känner sig välkomna och väl omhändertagna, säger Jonas Backman, vd för Sirius Shipping och en av arrangörerna för DSM.
Mässtidningen innehåller också intervjuer med arrangörerna till de seminarierna som kommer att hållas under mässan samt reportage och intervjuer med DSM:s sponsorer.