Det var den 1 juli som parterna undertecknade arrendeavtal avseende ytor ovan mark och utrymme i bergrum, såväl som ett varuhamnsavgiftsavtal baserat på trafik och volym. Avtalen stipulerar vilken ersättning som utgår till hamnbolaget för Inter Terminal Swedens nyttjande av hamnens ytor, anläggningar och infrastruktur.

I ett pressmeddelande skriver Göteborgs Hamn att avtalen gynnar båda parter genom ökad förutsägbarhet och långsiktighet, vilket i sin tur ger förutsättningar för ökade investeringar i verksamheternas fortsatta energiomställning.
– Med ett 25-årigt avtal får vi en långsiktighet och förutsägbarhet som ger oss en stabil position när vi utvecklar en energihamn för framtiden med fokus på omställning från fossila till förnybara produkter. Att en duktig, långsiktig och ansvarstagande partner som Inter Terminals Sweden är med oss i det arbetet ser vi som väldigt positivt, säger Göran Eriksson, vd på Göteborgs Hamn i pressmeddelandet.
Förutsättningar att växla upp
Inter Terminals Sweden har funnits i Göteborgs hamn sedan 1964 och är hamnens tredje största kund inom affärsområde energi. Bolaget är en ledande och oberoende aktör inom lager och logistik av flytande energiprodukter och material såväl som, i ökande utsträckning, biodrivmedel som HVO och metanol.
– Omställningen av vår verksamhet är redan påbörjad och i Göteborgs Hamn hanterar vi redan förnybara bränslen som FAME och HVO. Med längre arrendetider och en mer transparent och tydlig kostnadsbild får vi förutsättningar att växla upp ytterligare vad gäller exempelvis konvertering eller nybyggnation av tankar för förnybara råvaror och produkter, såväl som satsningar på ny teknik och en expanderad grön portfölj, säger Johan Zettergren, vd på Inter Terminals Sweden i pressmeddelandet.