Fotograf: Dennis Penito

Kategori: Torrlast | Skeppsbyggnad

Thuns nya sjösatt

I helgen sjösattes Erik Thuns nya cementfartyg Greenland. Fartyget är den första torrlastaren i världen som drivs med LNG.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Blir det svensk flagg eller???

    • Anonymous

      Ha ha.. 🙂

    • Fredrik Mundt

      Thunbolagen har inga svensk flaggade fartyg, det blir färöiskt eller holländskt om man kollar på deras fartygslista.

      Men det verkar som det finns några svenska sjömän som jobbar på deras fartyg då jag har sett en gammal skeppskamrat jobba som chief på ett av deras fartyg.

      • Anonymous

        Om jag förstått det hela rätt så är det de färöiska båtarna som har svenskar ombord, framförallt seniorbefäl. Däremot kanske denna kan ha någon svensk ombord? Iaf större chans än när de kör holländsk flagg.
        Men däremot har de väl inte flyttat från Sverige? Mig veterligen ligger fortfarande huvudkontoret i Lidköping…

    • Adam Bergman

      Hej Anonym, enligt Thun kommer Greenland segla under Bahamasflagg.

  • Anonymous

    Nej. Troligen inte. Thun har väl lämnat Sverige också, som alla andra.

  • Egon Svensson

    Det känns fantastiskt kul, säger Henrik Källson på Erik Thun.

  • Eva Porate

    Är det något svenskt rederi som kör ”Rolls Royce Bergen diesel” gasmotorer? Till skillnad från Wärtsilä så går dom på 100 % gas, dvs pilotbränslet är också gas.

    • Chiefen

      I en båt som skall gå i dåligt væder skall man nog inte ha en Rolls Royce gasmotor. Skall man nu ha en RR motor så skall man nog placera gastanken stående och icke liggande.

      De gasmotorer som finns i offshorebåtar ær oftast Duel Fuel och de kør nog mest på diesel om inte vædret ær bra.

      Annars går Rolls Royce motorerna bra, men som sagt, svårt i dåligt væder

      • Eva Porate

        Tillått mig att rätta dig 😉 Det går helt fint att köra RR’s gasmotorer i dåligt väder, tom med liggande tankar som genererar varierande tryck i dåligt väder. Ett lysande exempel på detta är Island Crusader och Island Contender. Dom steamar fint med endast gasmotorer i dåligt väder och då är båten endast 96 m lång.

  • Lasse

    Thun kanske flaggar in när det blir tonageskatt bästa år

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.