Sveriges ambassadör i Singapore, Anders Sjöberg, tillsammans med Johan Zander, chef för Stena Bulk Singapore deltog iceremonin.
Sveriges ambassadör i Singapore, Anders Sjöberg, tillsammans med Johan Zander, chef för Stena Bulk Singapore deltog iceremonin.

Fotograf: David Ng

Kategori: Tank

Stena Sunrise fick svensk flagg i Singapore

Under en ceremoni i Singapore har Stena Bulk officiellt registrerat sitt fartyg Stena Sunrise under svensk flagg. Det är enligt rederiet första gången i modern tid som en Suezmax-tanker opererar med svensk registrering.

Vid ceremonin ombord deltog Sveriges ambassadör i Singapore, Anders Sjöberg, tillsammans med Johan Zander, chef för Stena Bulk Singapore. Tillsammans genomförde de den formella överlämningen av den svenska flaggan till besättningen.

– Vi är stolta över att Stena Sunrise nu officiellt seglar under svensk flagg och att vi kunde uppmärksamma detta i Singapore. Denna milstolpe har möjliggjorts tack vare starkt samarbete med svenska myndigheter och fackförbund, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk i ett pressmeddelande.

  • Fotograf: David Ng

  • Fotograf: David Ng

Historiskt återtåg till svensk flagg

Stena Bulk skriver i pressmeddelandet att svenska varv under 1970- och 1980-talet byggde flera stora råoljetankers, men att dessa i regel levererades under utländsk flagg. Under de senaste decennierna har Sverige varit nästintill osynligt inom de största tankfartygssegmenten. Undantag som TT Nanny (ULCC, 1978–1984) och Vanadis (VLCC, tidigt 1990-tal) har varit få och tillfälliga.

Med Stena Sunrise blir Sverige åter representerat i Suezmax-segmentet – och enligt Stena Bulk är det första gången någonsin ett fartyg i denna klass flaggas svenskt.

Fyra fartyg till ska flaggas om

Stena Sunrise är det första av fem Suezmaxfartyg som Stena Bulk planerar att registrera i det svenska fartygsregistret. Under de kommande månaderna väntas även Stena Superior, Stena Suede, Stena Surprise och Stena Sunshine flaggas om, i takt med vad de kommersiella och operativa schemana tillåter.

– Det här visar vad som är möjligt när offentlig och privat sektor samarbetar. Vi ser fram emot att stärka Sveriges roll inom internationell sjöfart ytterligare, avslutar Erik Hånell.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.