– Det kommer bli en sämre sjösäkerhet och en sämre säkerhet överlag, säger Peter Hellberg, före detta facklig ordförande och chef inom Sjöfartsverket, till SVT i samband med granskningen.
I november flyttades flera av tjänsterna på Sjöfartsverket i Södertälje och Gävle till nya lokaler i Stockholm. Totalt är det cirka 50 anställda som berörs av flytten. SVT har tagit del av handlingar och pratat med över tio anställda på myndigheten runt om i Sverige. Utåt sett vill de vara anonyma då de är rädda för repressalier.
Ensam i ledningstornet
Den stora oron gäller främst Nordens största sluss med kanal – den i Södertälje. Där blir det bara en ensam person kvar i ledningstornet, tidigare har det varit tre som kunnat hjälpas åt. Och trots att både fack och anställda larmat om säkerhetsrisker med flytten har Sjöfartsverket inte lyssnat.
– För några veckor sedan när Mälarbron fastnade i öppet läge var det fartyg på väg in i slussen, samtidigt som räddningstjänst skulle informeras. Det är bara ett exempel. Ensamarbete gör det mycket svårare att snabbt hantera sådana situationer, säger en anställd till SVT.
Södertälje kanal är navet för sjötrafiken i Mälardalen. Regeringen och Trafikverket har satsat över två miljarder kronor senaste åren för att bygga om och öka trafiken i kanalen. Trots det väljer Sjöfartsverket att flytta tjänster från ledningstornet på plats.
Ser risk för incidenter
Nu ska en ensam kanaloperatör ansvara för att trafikleda fartyg mellan Mälaren och Östersjön, öppna slussbron, slussen, Mälarbron och delegera öppning av motorvägsbron om ett fartyg är så pass stort att E4:an behöver öppnas.
Tidigare har denne haft assistans av två lotsplanerare i tornet. Men de sitter alltså i Stockholm, sedan några veckor tillbaka.
– Om en ensam operatör sköter broövervakning blir det lätt förseningar och risk för incidenter, vi har fartygstrafik med farligt gods. Det är kemikalier och petroleumprodukter. Vissa fartyg kan inte bara stanna upp, säger en medarbetare till SVT.
Sjöfartsverket: Därför flyttar vi
– Vi gör en samlokalisering i Stockholm för att det ska bli bättre förutsättningar för vår tjänsteleverans. Vi flyttar för att bli mindre känsliga för vissa situationer, för att alla ska jobba på samma sätt och för att vi ska kunna minska övertidsuttagen, säger Anna Norinder, affärsdirektör på Sjöfartsverket, till SVT.
– Ledningen har inte alls lyssnat på oss. Detta känns som ett prestigeprojekt rakt igenom. Här går Sjöfartsverket från att ha ett väl sammansvetsat team som hjälper varandra, till att ha en enda ensamarbetande person på plats, säger en anställd till SVT.