DCIM100MEDIADJI_0150.JPG

Fotograf: Color Line

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart | Specialfartyg

SHK: ”Spänningar mellan intressenter”

Misstro och missförstånd orsak till ”närsituation” där färja och fiskebåt var nära att kollidera. Det är Statens Haveriekommisions slutsats i utredningen av incidenten den 30 november förra året.

Color Lines färja Bohus avgick från Strömstad och eftersom det inte är ett VTS-område gjorde befälhavaren ett allmänt anrop på VHF kanal 16 om att färjan skulle avgå. Anropet uppmärksammades ombord på fiskebåten Titania.

Ett par minuter senare kom fartygen ändå så nära varandra att de tvingades till undanmanöver. Titania fick göra en 360 graders sväng och Bohus la huvudmaskin i full back.

Missförstånd

”Tillbudet orsakades av brister i positioneringen av fartygen i farleden vilket tillsammans med utebliven kommunikation fick till följd att fartygen missförstod varandras intentioner. Bakomliggande faktor är spänningar mellan olika intressenter i hamnverksamheten”, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Befälhavaren på färjan hade tänkt möta fiskebåten på fel sida, i vänstertrafik, när han tyckte att den låg fel i farleden. Ett initiativ fiskebåtens befälhavare inte förstod, varför de båda fartygen var nära att kollidera.

Ingen direktkontakt

I haverikommissionens rapport framkommer det att fartygen aldrig hade direktkontakt över radio och att man på färjan inte tyckte det var någon idé att ropa upp fiskebåten eftersom man ansåg att fiskebåtar ändå inte svarar på VHF-anrop och att de för fiskesignaler utan att fiska. Istället gav man bara en ljudsignal, som haverikommissionen kommit fram till att den inte följde några konventioner med fastslagen betydelse utan bara vara en signal att ”här är jag”.

Åtgärder för ökad förståelse

På fiskebåten å sin sida tyckte besättningen att färjorna från Strömstad alltid kör för fort. Haverikommissionen konstaterar att det inte finns någon hastighetsbegränsning i området utanför Strömstad på vintern men att den allmänna regeln om att hålla en ”säker fart” gäller. Vädret var den 30 oktober 2014 bra.

”Sjöfartsverket rekommenderas att, tillsammans med Strömstad Hamn, vidta åtgärder för att öka förståelsen mellan olika intressenter i området, till exempel i form av årliga farledsmöten eller motsvarande”, skriver Statens Haverikommission som senast den 18 februari 2016 vill ha besked ”om vilka åtgärder som har vidtagits med anledning av de rekommendationer som har lämnats i rapporten”. 

Hela rapporten finns att läsa på SHK:S webbsida.

Kommentarer

  • Anonym

    Färjan heter Bohus, inte Bohuslän.

  • Per Andersson

    Hej,

    Verkar valdigt rorigt detta, 4 batar inblandade? Bohuslän, Triton ,Titania samt den pa bilden heter Bohus?

    Tur da att inget hande ,men laser man rapporten blir det 2 fartyg kvar.

  • nn

    Radiokommunikation viktig – ta lärdom av flyget.

    • Anonym

      Nja, radio kommunikation är oftast inte tillrådligt. Helt enkelt för att man inte med säkerhet vet att det är rätt fartyg man kommunicerar med.
      Sjövägsreglerna har ingen regel som säger att man skall kommunicera via radio. Sjövägsreglerna är väldigt tydliga och följer man dem så händer inga olyckor.

      För den som inte riktigt förstår så är orden ”säker fart” avgörande. Säker fart kan vara 18 knop, men ibland är 1 knop inte säker fart.

      Strunta i radion och håll säker fart så sker inga olyckor!

  • Sven-Anders Boman

    Hmmm…. hur är det med historiekunskaperna ?
    ”Bohuslän” ser nog inte ut så.
    Liknar mer ”Bohus” ex. ”Prinsessan Desirée”..

  • Fredrik Davidsson

    De inblandade fartygen heter Bohus och Titania, inget annat.

    Tack för påpekandena.

    Fredrik Davidsson, Sjöfartstidningen

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.