Förslaget som presenterades i juni och nu är på remiss, om ett förbättrat tonnageskattesystem, är ett välkommet och viktigt steg mot stärkt konkurrenskraft för svensk sjöfartsnäring och därmed Sveriges beredskapsförmåga. Förslaget innehåller flera efterlängtade förbättringar och kommer i ett tidskritiskt läge för industrin.
Kompletteringar krävs
Samtidigt krävs flera avgörande kompletteringar för att reformen ska få full effekt, konstaterar Svensk Sjöfart i sitt remissvar.
Särskilt välkommet är enligt branschorganisationen justeringar som gör det möjligt att bedriva trafik i Sverige med svenska fartyg och samtidigt omfattas av svensk tonnageskatt. Även inkluderingen av specialsjöfarten är en viktig och efterlängtad reform. Dessutom införs vissa välkomna förenklingar vid uthyrning av fartyg.
Saknar koncernintern bareboat
Samtidigt saknas förslag som gör det möjligt för rederier att fritt disponera fartyg, utan begränsningar i tid och omfattning, inom en och samma koncern (så kallad koncernintern bareboat). Liknande lösningar finns idag i flera andra EU-länder.
– Regeringens förslag är bra men behöver kompletteras så att det blir möjligt för rederier att fritt disponera sina fartyg inom en och samma koncern. Görs inte detta får systemet en betydande nackdel och den tillväxt i sektorn som regeringen hoppas på kommer inte realiseras fullt ut. Vi utgår därför från att regeringen inkluderar detta i sitt kommande lagförslag, säger Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart i en kommentar.
Nettomodellen är viktig
Det är bra att systemet öppnas upp för fartyg inom det snabbt växande segmentet specialfartyg, menar Svensk Sjöfart. Men för att underlätta att flagga dessa fartyg i Sverige och anställa på svenska avtal är det enligt branschorganisationen även viktigt att regeringen tydliggör att de även kan omfattas av den så kallade nettomodellen.
Dessutom återstår enligt Svensk Sjöfart flera frågor att utreda vidare vad gäller regleringsförenklingsarbete. Utöver det tillvaratar inte Sverige, till skillnad från andra EU-länder, möjligheten att inkludera fartygsförvaltning (ship management) i tonnageskattesystemet.
– Ett reviderat tonnageskattesystem behöver komma på plats så snart som möjligt, så att Sverige kan konkurrera på lika villkor som andra sjöfartsnationer. Då kan fler av de nya fartyg som rederierna beställer komma in i det svenska systemet, säger Camilla Åberg Linder, näringspolitisk expert på Svensk Sjöfart.
Ministern: Det finns utrymme i budgeten
Infrastrukturminister Andreas Carlson sa i en intervju med Sjöfartstidningen i måndags att regeringen och Sverigedemokraterna är överens om att förbättra tonnageskatten och har skapat utrymme i budgeten för detta. Hur det exakta förslaget ska se ut återstår att se eftersom man inväntar remissvar från branschen.
Remisstiden går ut den 3 oktober.