Efter tolv månaders arbete har den nya utbyggnaden av Suezkanalen invigts. Målet med utbyggnaden är att fördubbla kanalens kapacitet och intäkter.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Verkar som att utbyggnaden blir en dålig affär då intäckten bara ökar från 5,3 till 13,2 miljoner dollar/år Om kostnaden för utbyggnaden var 8 miljarder blir det en lång pay-back! Antar att skribenten missat ett par ”nollor”
Lars Andersson
Hej Anonym, miljarder ska det förstås vara. Det är nu ändrat. Tack för påpekandet.
Med vänliga hälsningar
Lars Andersson / reporter
Anonymous
Vad är dom nya Suez max måtten? Och då ät det främst max djupgående som är tillåtet nu.
Har för mig att tidligare var det 19 meter max djup vid fartygs passage.
Anonymous
Att det går fortare igenom ökar ju inte trafikmängden i sig. Det måste ju också finnas fler båtar som vill passera. Var går dessa idag? Runt Afrika går väl bara dom allra största och dom som ändå skall till/från hamnar längre söderut. Och dom vill väl ändå inte upp till Suez.
Artikeln är stängd för fler kommentarer