Fotograf: Wärtsilä

Kategori: Fartygsutrustning

Nya order till Wärtsilä

Wärtsilä levererar propulsionssystem till Stolt Tankers-nybyggen och huvudmaskiner till Post Panamax-containerfartyg.

De senaste motorbeställningarna från Wärtsilä visar att rederier fokuserar kraftigt på energieffektivitet och bränslesnålare maskinerier i nya fartygsprojekt.

Parcel tankers

En serie på sex 38.000 dwt kemikalietankfartyg, som byggs av det kinesiska varvet Hudong-Zhonghua Shipbuilding Group för Stolt Tankers B.V., utrustas med propulsionssystem från Wärtsilä. Leveransen omfattar lågvarviga huvudmaskiner av typen Wärtsilä RT-flex50, propellrar med ställbara blad samt växellåda med axelgenerator. Dessutom ingår separatorer för oljehaltigt vatten i leveransen. 

– Dessa fartyg har designats för att ge avsevärda förbättringar inom bränsleeffektivitet. Konsumtionen förväntas bli betydligt lägre än i existerande parcel tankers, säger Niels G. Stolt-Nielsen, vd för Stolt-Nielsen Limited.

Containerfartyg

Lågvarviga, åttacylindriga huvudmotorer av typen Wärtsilä X92 levereras till en serie på fyra 9.000 TEU Post Panamax containerfartyg som byggs av Hanjin Heavy Industries & Construction i Subic Bay, Filippinerna, för turkiska Ciner Group.

– Containerfartygen har nyligen beställts och hör till de mest bränsleeffektiva och miljöavancerade containerfartygsdesigner som finns tillgängliga på marknaden idag. Vi är stolta över att operera containerfartyg av sådan eco-typ, kommenterar Vassilis Papakalodoukas, vd för Ciner Shipping Industry & Trading Inc., i ett pressmeddelande.

Kommentarer

  • Tomas Heath

    Mycket och stora problem med ”flex” serien av huvudmaskiner. Skulle av erfarenhet avakta innan bestallning.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.