I september kommer Västtrafik, Candela och Styrsöbolaget att genomföra ett test med den eldrivna bärplansfärjan Nova mellan Stenpiren och Öckerö.

Fotograf: Candela

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart

Nu kommer flygande elfärjan till Göteborg

I september kommer det gå att flyga fram på vattnet mellan Göteborg och Öckerö. Då ska Västtrafik genomföra ett två veckor långt test med Candelas eldrivna bärplansfärja Nova mellan Stenpiren i centrala Göteborg och Öckerö färjeläge.

Det är ett pilotprojekt liknande det som genomförts i Stockholm som nu ska genomföras i Göteborg tillsammans med Candela, Styrsöbolaget och Öckerö kommun. Färjan, som heter Nova och är av Candelas P-12-typ, ska testköras mellan den 8 och 19 september.

– Med den här satsningen vill vi utforska om bärplanstekniken kan göra vår båttrafik ännu snabbare och mer energieffektiv. Vi har fått uppdrag av regionfullmäktige att arbeta med framtidens hållbara resor till sjöss. Detta test blir startskottet för arbetet, säger Bijan Zainali (S), styrelseordförande Västtrafik i ett pressmeddelande. 

Testet är en del av Västtrafiks arbete med innovation och ny teknik. Enligt GP har Västtrafik gått in med 500.000 kronor i satsningen.

– Öckerö kommun har länge haft en stark önskan om att kunna erbjuda resor sjövägen till Göteborg. Därför känns det bra att vi nu kan genomföra det här projektet som ett test för att utvärdera tekniken, säger Kent Lagrell (M), vice styrelseordförande Västtrafik i pressmeddelandet.

Kommer att rekrytera passagerare

Öckerö kommun kommer att rekrytera resenärer som får prova att pendla till och från Öckerö färjeläge och centrala Göteborg med färjan. Förutom resenärernas upplevelse av resan kommer även tidtabell, angöring, laddning och bemanning att utvärderas under testet.

Flyger fram över vattnet 

Bärplanstekniken gör att färjan reser sig på vingar under skrovet och lyfter cirka 1,5 meter över vattenytan. Resan beräknas ta runt en halvtimme.

– Vi är glada över samarbetet med Västtrafik och över att vi kan visa hur vår elektriska bärplansteknik kan skapa bättre kollektivtrafik på vattnet i Göteborg med omnejd. Tack vare Candela P-12:s fart och effektivitet kan restiden och kostnaderna minska jämfört med traditionella fartyg, samtidigt som avgångarna kan bli fler – stora fördelar för de som bor och verkar i skärgården, säger Tord Ringenhall, projektledare på Candela i ett pressmeddelande.

I samband med Frihamnsdagarna den 28-29 augusti kommer fartyget att visas upp för allmänheten. Fartyget deltar även under Donsö Shipping Meet den 2–3 september.


FAKTA: testet i Göteborg

  • 6 avgångar per dag, med kort laddstopp efter varje tur. 
  • Plats för 24 passagerare samt cyklar, barnvagnar och rullstolar. 
  • Marschfart 25 knop, lyfter vid 18 knop, maxfart 30 knop. 
  • Båtens mått: 12 meter lång, 4,5 meter bred, vikt cirka 10 ton.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.