Första fartyget omflaggas i Singapore i juli
Stena Bulk meddelar nu att rederiet är i slutskedet av att genomföra sin plan att omflagga fem Suezmaxfartyg till svensk flagg. Först ut är Stena Sunrise, som kommer att genomföra sin flaggövergång i Singapore i slutet av juli.
Enligt rederiet markerar detta en viktig milstolpe i bolagets långsiktiga strategi att stärka den svenska sjöfartssektorn. Alla förberedande moment är slutförda enligt plan senast den 30 juni, och det som återstår är praktiska moment som utförs i samband med omflaggningen i hamn.
Tätt samarbete med svenska myndigheter och fack
Genom ett nära samarbete med svenska myndigheter, fackförbund och regeringsföreträdare har omflaggningen kunnat ske snabbt och effektivt, säger Stena Bulks vd Erik Hånell.

– Vi är stolta över att vår ambition har uppfyllts. Med Stena Sunrise redo för omflaggning inom kort levererar vi enligt plan. Detta hade inte varit möjligt utan det konstruktiva och framåtlutade samarbetet med svenska aktörer. Tillsammans har vi agerat snabbt – med professionalism och gemensam målbild, säger Erik Hånell i ett uttalande.
Inga Suezmaxfartyg i registret i dag
Omflaggningen uppges vara en direkt följd av de förbättrade villkoren för svenskflaggade fartyg. Avskaffad stämpelskatt, ett mer konkurrenskraftigt tonnageskattesystem och förbättringar i det svenska fartygsregistret har sammantaget skapat förutsättningar för långsiktiga investeringar.
I dagsläget finns inga Suezmaxfartyg registrerade i Sverige. Genom att registrera fem fartyg i detta segment vill Stena Bulk fylla ett tomrum, och stärka Sveriges strategiska motståndskraft och beredskap.
Övriga fartyg ska följa efterhand
Rederiet meddelar också att ytterligare fyra Suezmaxfartyg att flaggas om efter Stena Sunrise, vid tidpunkter och platser som passar verksamhetens ruttplanering och hamntillgång för att säkerställa en smidig övergång.
Åtgärden möts av applåder
Stena Bulks beslut att välja svensk flagg välkomnas av regeringen och branschföreningen Svensk Sjöfart.
– Nu skrivs svensk sjöfartshistoria. Tack vare regeringens åtgärder för att stärka svensk sjöfarts konkurrenskraft flaggar Stena Bulk in fem SuezMax-tankers. Detta är ett mycket välkommet och positivt besked för svensk sjöfart, svensk konkurrenskraft och svensk beredskap, säger infrastrukturminister Andreas Carlson i en kommentar.

Enligt Carlson är beslutet något som stärker svensk sjöfart på flera sätt.
– Jag är glad över att vårt målmedvetna arbete för att stärka svensk sjöfart steg för steg ger resultat. Fartygen är 274 meter långa och 48 meter breda. Med dessa under svensk flagg stärks svensk sjöfart och nya möjligheter skapas för svenska sjöfolk, befäl och andra maritima yrkesroller.
Även föreningen Svensk Sjöfart ser Stena Bulks beslut som ett mycket positivt besked.
– En aktiv svensk sjöfartspolitik från regeringens sida, med flera viktiga åtgärder genomförda och ytterligare åtgärder aviserade, gör att rederier inom vissa segment nu åter kan flagga svenskt. Det är väldigt glädjande och bra för det svenska sjöfartsklustret och bra för vår beredskap, skriver Svensk Sjöfarts vd Anders Hermansson i en kommentar på Linkedin.