Kategori: Miljö | Container | Tank

Nordostpassagen alltmer isfri

Efter den varma sommaren är avsmältningen av Nordostpassagen nu så pass omfattande att delar av rutten kan seglas utan isbrytareskort. 

Enligt webbpublikationen Barents Observer meddelar det statsägda rederiet Sovcomflot att man nu erbjuder kommersiella seglaster via hela Nordostpassagen upp till sex månader om året, och att man i år kunde skicka iväg det första fartyget längs med Nordostpassagen två veckor tidigare än vad som skedde förra året. 

Utan eskort genom passagen

Barents Observer rapporterar också att det Panamaregistrerade fraktfartyget Atmoda i skrivande stund är på väg från Sydkorea till Grönland i ballast via Nordostpassagen, där man på den ostliga delen av rutten blev eskorterad av den ryska atomisbrytaren Taymyr, men nu seglar på egen hand genom Laptevhavet. 

Först när Atmoda når fram till Vilkitskijsundet kommer man återigen att få eskort, den här gången av atomisbrytaren Vaygach. Isbrytaren kommer då att eskortera Atmoda fram till Karasundet. 

Även om Atmoda seglar en del av sträckningen på egen hand, kommer man att stå i löpande kontakt med de ryska atomisbrytarna som enligt Sovcomflot hela tiden är redo att rycka ut till undsättning om det uppstår några problem. 

Fler och fler fartyg 

Enligt Barents Observer seglade totalt 46 fartyg genom Nordostpassagen under 2012. För fem år sedan var den siffran noll. 2009 kunde två fartyg ta sig genom Nordostpassagen, medan siffran steg kraftigt under 2011, då rutten trafikerades av 41 fartyg. 

Kommentarer

  • Rolf B Bertilson

    Antar att farleden Nordostpassagen inte är sjömätt. Eller? Är det helt klart att det inte finns några uppstickande grund i passagen?
    Vem vet något om detta?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.