A.P. Moller – Maersk och partnern Hapag-Lloyd har beslutat att förlänga sin öst-västliga containerlinje AE5 till att även inkludera Göteborg och danska Aarhus. Linjen utgår från Qingdao i Kina och har tidigare haft Bremerhaven som sista europeiska anhalt innan återresan till Asien.
– Vi ser en kraftig ökning i efterfrågan på flera europeiska hamnar, vilket belastar infrastrukturen och kan orsaka förseningar. För att ligga steget före förlänger vi rutten nu och säkrar en fortsatt pålitlig tidtabell, säger Sebastian von Hayn, ansvarig för Asien-Europa-nätverket på Maersk.
Maersks nya nätverk, som sjösattes i februari 2025, är konstruerat för att vara flexibelt och kunna anpassas löpande utan att störa verksamheten. Men rederiet flaggade nyligen för att det blivit en del problem och förseningar på grund av trängsel i bland annat Bremerhafen. Genom att nu låta vissa containrar gå direkt till Göteborg och Aarhus undviker man omlastning via tyska hamnar och avlastar därmed redan hårt pressade terminaler.
Göteborg får direktanlöp från Kina
För Göteborgs del innebär förändringen att staden får ett direktanlöp från östra Asien i en av Maersks huvudlinjer, vilket enligt Maersk innebär en tydlig förstärkning av hamnens roll som gateway till Skandinavien.
Samtidigt blir Aarhus en ny navpunkt för gods till och från Polen, där ett dedikerat shuttlesystem mellan APM Terminals Aarhus och polska hamnar ska säkerställa smidiga övergångar i nätverket.
– Genom dessa justeringar kan vi omdisponera fartyg som tidigare använts i kortare shuttlelinjer och använda dem där de gör mest nytta för att hålla tidtabellerna, säger Sebastian von Hayn.