Ryska sanktioner tvingar Maersk Line returnera last.

Fotograf: Maersk Line

Kategori: Container | Ekonomi

Linjetrio går samman om fartygsdrift

Maersk Line, Mediterranean Shipping Company (MSC) samt CMA-CGM har ingått en principöverenskommelse om att etablera ett långsiktigt operativt samarbete på de ost-västliga linjerna. Samarbetet som fått namnet P3 Network kommer initialt att hantera operationen av totalt 255 fartyg.

Fartygen, som har en kapacitet på sammanlagt 2,6 miljoner TEU, är sysselsatta på 29 slingor i trafiken mellan Asien-Europa, över Atlanten samt över Stilla Havet. Ett gemensamt operationscentra skall etableras.

Maersk Line bidrar med 42 procent av kapaciteten inklusive den nya Triple-E-klassen som nu börjar levereras, som därmed enligt den danska containergiganten inte kommer att bidra till ytterligare kapacitetsöverskott. MSC skjuter till 34 procent och CMA-CGM:s andel blir 24 procent.

Enbart operativt

Fartygen i P3 Network-alliansen kommer även fortsättningsvis att vara ägda eller inchartrade av respektive rederi.

Avsikten med P3 Network är att öka effektiviteten i en verksamhet som under senare år brottats med minskade volymer och överkapacitet. Samarbetet skall leda till bättre kapacitetsutnyttjande och lägre bunkerförbrukning samtidigt som kunderna skall slippa olägenheter skapade av inställda seglingar.

Alliansen kommer enbart att vara operativ. All försäljning, marknadsföring och kundservice kommer även fortsättningsvis att hanteras oberoende av respektive rederi.

Starskottet är planerat till andra kvartalet 2014 men förutsätter godkännande av relevanta myndigheter.

Kommentarer

  • Göteborg

    Helt Rätt!!Tycker även att dom Svenska Hamnarna här på Väst Kusten borde sammarbeta nu när volymerna minskar..Finns säkert saker att lära utav varandra…

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.