Nu är de där de ska stå, Norviks super post panamax-kranar som når över 22 containrar i bredd.

Fotograf: Stockholms hamnar

Kategori: Hamn/Logistik | Container | RoRo

Kranar och ramper på plats i Norvik

Super post panamax-kranarna, som klarade sig förbi både väder och coronarestriktioner, är nu installerade i Stockholm Norviks hamn. I helgen anlände dessutom rejäla ramper till roro-terminalen.

Stockholms hamnar meddelar att ostkustens största containerkranar nu är på plats och under installation i Sveriges nya godshamn. Kranarna är en kombination av den bästa teknologin från Asien och intelligenta system tillverkade av svenska ABB, enligt hamnens pressmeddelande.

– Super post panamax-kranarna kan hantera de största containerfartygen som går in i Östersjön, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholm Hamnar.

Fjärrstyrs

Kranarna mäter 120 meter i höjd i uppfällt läge och lyftkapaciteten är drygt 80 ton. Kranarna kan sträcka sig över en bredd på 22 containrar och hantera världens största fartyg utan några höjdbegränsningar. Kranarna fjärrstyrs från hamnens huvudbyggnad, utan förare i kranen, och 80 procent av lyftet sker automatiserat.

Fartyget Zhen Hua 32 ankom med de färdigbyggda kranarna den 18 mars. Efter ankomst justerades fartyget med ballasttankar till samma höjd som kajen. Därefter vinschades de tunga kranarna – de väger 2.000 ton vardera – iland på tillfälliga spår. Nu installeras kranarna för att driftsättas när Stockholm Norvik Hamn öppnar i maj.

Tre stridsvagnar i bredd

I helgen anlände två ramper till hamnens roro-terminal. Ramperna väger 150 ton styck, är 30 meter breda och 16 meter långa. De styrs med hydraulik och tål en belastning motsvarande tre stridsvagnar i bredd. Hydrauliken är så stark att de kan justeras i höjdled under full belastning.

– Det känns riktigt bra att ramperna är här och vi har nått ännu en milstolpe i färdigställandet av roro-terminalen i Stockholm Norvik Hamn, säger Markus Johansson, driftchef Nynäshamns hamn.

Anpassat för större fartyg

Roro-terminalen beräknas öppna i september och ska drivas av Stockholms Hamnar. De två kajlägena för roro-fartyg är 230 och 280 meter med ett djup på 10,5 respektive 10 meter. Både kajer och ramper är dimensionerade för att kunna ta emot större fartyg än de som trafikerar Stockholms Hamnar i dag. Vid det ena kajläget är det även grundlagt och förberett för att bygga en överramp för ytterligare lastnings- och lossningskapacitet.

Det är de två sista ramperna, av totalt nio, som levererats till Stockholms Hamnar de senaste åren. Fem levererades till nybyggda Värtahamnen och två till ombyggda Kapellskärs hamn. Samtliga ramper kommer från samma tillverkare och är i princip av samma modell.