Sedan några år tillbaka har en ökning av radiofrekvensstörningar identifierats mot system för satellitbaserad navigation i Östersjöområdet, det skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande, vilket är något som Sjöfartstidningen också rapporterat om.
I Sverige har störningarna ökat successivt sedan slutet av 2023 för att under det senaste året intensifierats markant. Inledningsvis förekom störningarna i de östra delarna av det svenska luftrummet över internationellt vatten.
Dagliga rapporter
Transportstyrelsen tar nästan dagligen emot rapporter från flygplan om störningar i de satellitbaserade navigationssystemen som används ombord. Det som påverkas är tillförlitligheten för de system som ska stödja systemen för navigering.

Transportstyrelsen ser idag att den här typen av störningar är en säkerhetsrisk för den civila luftfarten, men även sjöfarten påverkas negativt, då den kan påverka navigationen ombord.
Visar på spoofing och jamming
I början av juni lämnade Sverige tillsammans med fem stater runt Östersjön (Finland, Estland, Litauen, Lettland och Polen) gemensamt in en inlaga till Internationella civila luftfartsorganisationens råd (ICAO Council). Man ger en detaljerad beskrivning över senaste tidens incidenter av spoofing (positionsmanipulering) och jamming (störningssignal) riktade mot GNSS-system i staternas FIR-områden (de ansvarsområden i luftrummet som tilldelats en stat, Sveriges ansvarsområde omfattar svenskt territorium samt delar av Östersjön och Västerhavet).
Källan till störningarna har kunnat härledas till Rysslands territorium.