Ett samtal med. Nils Igelström, vd på GAC Sweden, menar att trots en god tillgång på förnybara bränslen i Sverige, så fortsätter efterfrågan att vara låg.
Arkiv
-
-
Nytt jobb. Stockholms Reparationsvarvs nya vd Ludde Lindkvist ser varven som strategisk resurs för totalförsvar och grön omställning.
-
Intervju. Björn Stignor, ny vd för Furetank har nyligen flyttat tillbaka till Sverige. Efter många år utomlands gläds han åt utvecklingen inom svensk sjöfart men är beredd på tuffare tider.
-
Porträtt. Christina Bromander är en av två nya ledamöter i branschorganisationen Svensk Sjöfarts styrelse.
-
Porträtt. Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för Kustbevakningen, ger sin syn på hur myndigheten påverkas av förändrat omvärldsläge och Natomedlemskap.
-
Näringsliv. Försäljningar av fartyg blev en räddning för rederiet Concordia Maritime när marknaden för tanksjöfart kraftigt förändrades. Det säger vd Erik Lewenhaupt i en intervju om bolagets strategi de senaste åren.
-
Nytt jobb. Stena Lines nya pr- och kommunikationschef Maria Hellbjörn vill bidra till ett nytt sätt att se på resande.
-
Ett samtal med. Annika Nordin är förhandlingschef i Sjöfartens arbetsgivareförbund. Här kommenterar hon den senaste avtalsrörelsen, Donsöredarnas beslut att lämna organisationen och om branschen är så unik som den själv tror.
-
Ett samtal med. Sotiris Raptis, generalsekreterare för den europeiska redareföreningen, menar att EU:s Fit for 55 är det mest ambitiösa klimatpaketet som finns internationellt. Men han saknar vissa saker.
-
I katastrofens kölvatten. 1994 års högtidlighållande av Världssjöfartens Dag märktes av chock och förtvivlan. Bara en vecka tidigare sjönk Estonia. Initiativtagaren Berit Blomqvist berättar.
-
Ett samtal med. Jan Hanses, nyutsedd vd för Viking Line Abp sedan i våras, understryker att färjetrafik är en volymdriven verksamhet.
-
Ny vd. Kim Ullman har arbetat inom Stenakoncernen i över 30 år. Nu basar han över börsnoterade Concordia Maritime. Stora utmaningar väntar.
-
Från bryggan till politiken. Lotsen Patrik Nordin drog igång en sjöfartsgrupp inom Moderaterna i våras för att få upp ögonen och förbättra villkoren för svensk sjöfart – i framtiden vill han se en sjöfartsminister.
-
Lämnar skutan. Hans Norén, 56 år, lämnar Concordia Maritime efter 18 år på det Göteborgsbaserade rederiet. Om han får välja själv blir det fortsatt arbete inom shipping.
-
Mångsysslare i egen regi. Anders Elonsson har lämnat rederirörelsen bakom sig för att satsa på färg.
-
Blödande TransAtlantic måste spara pengar. Som ansvarig för driften av rederiets flotta vill Morten Brühl kapa i en tung utgiftspost...
-
Sveriges Redareförening har skaffat sig en informationschef. Irene Fällström ska hitta nya ställen för föreningens experter och medlemmar att...
-
-
-
-
Carl-Johan Hagman, 46, har suttit på olika vd-stolar det senaste decenniet. Nu basar han över Stenas alla shippingverksamheter –...
-
-
Julgranar brukar sluta som små stumpar i pannrummet. Så också på Åland, men år 2008 sparades ett sextiotal av dem...
-
-