Fotograf: Rolf P Nilsson

Kategori: Folk/företag | Fartygsutrustning

Ett samtal med Anders Elonsson

Anders Elonsson är mångsysslaren som trivs bättre i egen regi än som anställd. Färg har tagit över efter fartygsdrift och motorutveckling.

Att vara anställd är inget för Anders Elonsson i Skärhamn. Vid 38 års ålder har han bara skrapat ihop 1,5 års anställningstid. Resten av vuxentiden har han använt för att starta, driva och utveckla projekt i egen regi, och han har startat fler företag än de flesta. Det började i familjeföretagen Elonssons Fartygsservice och EBS Management i Skärhamn.

– Vi drev ett antal fartyg på uppdrag av redare, men när finanskrisen tog fartyg fick de och därmed vi problem, säger Anders Elonsson.

– Bankerna ville att vi skulle driva fartygen vidare, men när vi plötsligt började få fakturor från underleverantörer som rederierna egentligen skulle betala tyckte vi att det fick vara nog och beslöt att avveckla EBS Management. Billig gaskonvertering Innan dess hade Anders dock hunnit lansera en ny gasmotor. 2007 kunde Sjöfartstidningen skriva om en prototypmotor där en konventionell trecylindrig Bolinder Munktell-diesel på 41 kW konverterats för gasdrift för 15. 000 kronor. Enligt Anders blev det ingen försämring av prestandan, konverteringen var minimal och man använde befintliga delar. Slitaget minimerades samtidigt som man uppnådde stora miljöfördelar. Ännu har motorn dock inte kommit i drift i något fartyg.

– Det har blivit ett långsiktigt projekt, vi var nog för tidigt ute, säger Anders och berättar att man nu kör projektet ihop med Volvo Technology Transfer, VTT och Chalmers.

– Vi fick problem med oljebolagen som inte vill veta av en motor som den här. Kort anställning Sen blev det den första och hittills enda anställningen hos ett annat företag, som inspektör på Crew Chart Management.

– Men det var inte min grej och efter ett och ett halvt år lämnade jag. Anders skickade då ut mejl till de leverantörer som han tagit med sig till Crew Chart Management. En av dessa var MCU Coatings, och från och med nu är det färgsystem som gäller. Redan under EBS-tiden kom Anders i kontakt med detta system. Då hade EBS problem med ett av de fartyg man drev. Fartområdet och ett fribord på 90 centimeter nästan jämt gjorde det i princip omöjligt att sköta skrovunderhållet. Då fick han tips om ett enkomponentssystem som utvecklats i USA, av en norrman. Sagt och gjort, norrmannen kom till Skärhamn och sa att ”vi testar väl att måla då”.

– Jag tänkte att han är inte klok, det var mitt i vintern och isen låg i hamnen och det går väl inte att måla i minusgrader. Men vi testade, målade på allt från plast till aluminium, lät det torka en stund och slängde det sen i hamnen. Dagen efter hackade vi hål i isen, hämtade upp grejerna och målningen satt perfekt. Tog agenturen Det fungerande, Anders blev färgföretagets första kund i Europa. Det tog han med sig till sin nya arbetsgivare, och han berättar bland annat om en dockning där han hävdar att man i princip klarade av jobbet på halva tiden jämfört med om man utnyttjat ett tvåkomponentsystem.

– När jag lämnade Crew Chart Management ville MCU att jag skulle ta över agenturen i Sverige. Resultatet blev att Anders och en partner sedan sommaren 2012 driver MCU Scandinavia.

– I dag har vi åtta säljare i Sverige och två i Norge som är ute och säljer hela tiden. För Höegh har vi nyligen gjort ett stort projekt i Kina, 40. 000 kvadratmeter efter en brand. Färgen tillverkas i Slovenien av ett företag som också bland annat tillverkar lackeringsfärger till Mercedes, vilket Anders menar är ett kvitto på hög kvalitet. Färgen har också en trevlig egenskap för de som ska använda den. – Det är enkelt för de ombord att hantera, man behöver aldrig fundera på mängden härdare som skall blandas i.

Kommentarer

  • Anonymous

    Fantastiskt

  • Fd lots

    Detta förklarar ju hur ni kunde hålla gammal fartyg i det skick ni gjorde.

  • en dåre

    Om ändå hälften hade stämt

  • Skärhamnare

    Luftslott

  • trodde på seriös tidning

    Kollar inte sjöfartstidningen sanningen innan de trycker
    Börjar likna aftonbladet

  • En som var med ......

    Fick han aldrig frågan varför han inte fick lov att fortsätta sin anställning ?
    Det hade kunnat bli intressant artikel

  • Någon som vet...

    Har tidigare kommenterat denna artikel, svagt av Sjöfartstidningen att ta bort denna kommentar.
    Tål sanningen inte att höras, för maken till artikel har jag aldrig skådat.

    Denna kommentar är redigerad av Sjöfartstidningen.

    • Fredrik Davidsson

      Sjöfartstidningen tål sanningen men vi vill att kommentarerna i våra kommentatorsfält håller en hövlig och saklig ton där ingen vare sig i artikeln eller andra kommentarer ska behöva tåla öknamn av anonyma kommentatorer. Läs gärna våra regler för att kommentera.

      Fredrik Davidsson
      Redaktionschef
      Sjöfartstidningen

  • Anders Elonsson

    Att läsa nedan är något roande och jag vet hur skärhamns/rederi andan fungerar.
    Snacket går bakom folks rygg men ingen vågar stå upp för det.
    Det som står i artikeln stämmer för inte vore jag så pass dum att jag lät tidningen publicera lögner offentligt.

    Jag valde själv att avsluta min anställning på Crew Chart och inget annat. Att det blev förändringar i bolaget efter mitt inträde kan jag intyga och Du ” Någon som vet”som skriver om min anställning borde ju kunna delge ditt namn och stå för ditt snack för kanske var det tvärt om?

    Visa att ni alla med spydighetens gåva har kuraget att namnge er själva så det kan redas ut vad som är lögn och inte.
    Det jag har åstadkommit sedan jag startade min väg genom livet är jag mycket stolt över men jag vet att det är många som vill sätta kniven i ryggen på mig och man kan inte älskas av alla.

    Folk i min närhet vet också att fegisar är inget jag håller högt och falskhet sågas vid fotknölarna.
    Namn ge er och kom med frågor så tar vi detta så att alla ser.
    Vågar ni? Skriv ditt namn så ringer jag och kollar så det stämmer och att det är du så kör vi.
    Det kan bli mycket som kommer i dagens ljus och det kan vara tid för det. Den resan jag gjort bjuder på många höjdpunkter för sjöfartstidningens läsare.
    Anders Elonsson

  • Gammal Räv

    Det är dåligt att man kommer med kommentarer med öknamn eller liknande, försök skriv nyanserade kommentarer så att vi andra kan läsa och försöka få grepp om filuren elonsson.
    Och herr redaktör om det nu finns kommentarer (dock ej med svordomar,öknamn eller motsv.
    Sanningen kan ha många sidor, en del kallar det skvaller andra kallar det för sanning.
    att folk inte vågar träda fram kanske har att göra med att kommentaren från Herr Elonsson faktiskt är ett underbyggt hot, varför redigerar ni inte då detta?
    Tidningen bör nog kontrollera uppgifterna som skrivs innan man publicerar, som sagt, det finns alltid två sidor på ett mynt. Trovärdigheten för tidningen står faktiskt på spel.
    Ännu en anonym person inom branschen,

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.