Det krävs en global forskningsfond för att kunna uppnå sjöfartens klimatmål, menar ICS.

Kategori: Miljö | Forskning

ICS uppmanar till stöd för forskningsfond

IMO bör stödja sjöfartsindustrins förslag om en forskningsfond på fem miljarder kronor om året, annars riskeras sjöfartens arbete med att uppnå klimatmålen. Det menar den internationella redarföreningen International Chamber of Shipping (ICS) i en ny rapport.

I rapporten ”Catalysing the Fourth Propulsion Revolution” går ICS igenom olika alternativ för att minska sjöfartens utsläpp av koldioxid och uppnå de klimatmål som har fastställts av IMO. Man konstaterar att för närvarande finns det inga alternativa bränslen i den omfattning som krävs, utan det behövs betydande forskning och utveckling av teknologier och bränslen innan de kan bli realistiska alternativ.

I ett pressmeddelande säger ICS generalsekreterare Guy Platten att den föreslagna forskningsfonden kommer att leda till införandet av utsläppsfria fartyg från och med år 2030, men utan en sådan fond kommer sjöfarten inte att uppnå målen.

Går igenom tre alternativ

– Vi uppmanar därför IMO (International Maritime Organization) att stödja förslaget, som kommer att ha omfattande fördelar för sjöfarten och den globala transportsektorn, säger han.

Rapporten har tittat närmare på tre alternativ: ammoniak, väte och bränsleceller/batterier. Grön ammoniak beskrivs som lovande men sjöfarten förutspås använda 130 miljoner ton år 2070, vilket innebär en utmaning då ammoniak är volymkrävande. För alternativet vätgas behövs enligt rapporten ytterligare forskning. I dagsläget har vätgas dålig bränsletäthet och kräver nytt bunkringssystem. Bränsleceller och batterier kräver vidare ett stort utrymme och lagringsmöjligheter enligt rapporten.

Stödjer förslaget

Svensk Sjöfart skriver i ett pressmeddelande att man stödjer ICS förslag om en global forskningsfond.

– Vi är stolta över det arbete som våra medlemmar bedriver gällande klimat- och miljöåtgärder, men för att hela den globala sjöfarten ska kunna uppnå klimatmål krävs det en större insats. Därför stödjer vi ICS förslag om en global forskningsfond som kan ge stora resultat på lite längre sikt, säger Suzanne Green, ansvarig för forsknings- och innovationsfrågor på Svensk Sjöfart.