EU-kommissionen beviljar 21 miljoner euro till valideringen av Sea Traffic Management-projektet MonaLisa 2.0. Därmed kan systemet snart börja testas i verkligheten.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Skipper
Seglat Befälhavare i +10 år i många fartområden. Jag ser positivt på en förändring i rapporteringssytemet för fartyg i europeiska vatten. Som det är och har varit så är det oacceptabelt och opraktiskt. Det är allt för mycket rapportering mellan olika hamnar inom Europa där samma information förmedlas om och om igen. Detta påverkar negativt stress, vilotid och risk för felrapportering som i slutändan kan leda till försinkelser med ökade kostnader som resultat.
Rolf B Bertilson
Det här har Sjöfartsverket jobbat med länge. Bra med denna fortsättning.
P Brandt
Ännu ett försök att kompensera bristande kompetens med ny teknik. Det finns säkert en del positivt med dylik forskning men jag ser det samtidigt praktiskt bevisat att varken datorer eller ökad landbaserad övervakning kan förhindra olyckor (t.ex. Nordic Yukon m.fl. i Göteborg 2003). Jag tror mer på grundläggande sjömanskap och vettiga marginaler än räknenissars ”just in time”.
Artikeln är stängd för fler kommentarer