Donsötanks Pacifico döptes i Dunkirk.
Donsötanks Pacifico döptes i Dunkirk.

Fotograf: Donsötank

Kategori: Tank

Donsötank genomförde efterlängtat dop

Efter två år i drift kunde Donsötank under måndagen genomföra ett efterlängtat dop av fartyget Pacifico när hon låg på varv i franska Dunkirk.

Rederiet Donsötank fick leverans av det senaste nybygget Pacifico i maj 2022, men har behövt vänta två år på att kunna genomföra ett dop. Under måndagen genomfördes slutligen en högtidlig ceremoni i Dunkirk där delägaren Anette Lorensson officiellt utsågs till gudmor.

– Vi tyckte det var viktigt att göra ett dop även om det dröjt, och det blev riktigt bra. Det här är också något som besättningen har väntat på och har tyckt varit viktigt, säger Donsötanks vd Ingvar Lorensson till Sjöfartstidningen.

Pacificos gudmor Annette Lorensson. Foto: Donsötank.

Pandemin försvårade leveransen

Pacifico levererades under väldigt speciella omständigheter. Fartyget är liksom sin syster Prospero byggd på det kinesiska varvet Wuhu Shipyard, och vid tiden för leverans var Kina hårt drabbat av nedstängningar på grund av covid.

– Vi är väldigt nöjda med fartyget även om det blev en tuff start. Det sista halvåret innan leverans kunde inte vi vara på plats i Kina överhuvudtaget. Men tack vare att det var syster nummer två till Prospero gjorde varvet ett jättebra jobb och kunde göra henne klar tillsammans med våra kinesiska site-team.

På grund av det rådande läget i Kina var det inte möjligt att få in full besättning i Kina. Donsötank lyckades få in fyra seniora befäl som satt sex veckor i karantän innan man tillsammans med kinesisk besättning kunde ta fartyget till Korea där den ordinarie besättningen anslöt.

Fullt sysselsatt på stark marknad

Efter leveransen från Kina kom Pacifico i service direkt och har varit sysselsatt hela tiden. Det var först nu när hon hade ett planerat stopp för mellanservice och garantijobb på ett varv i Dunkirk som det fanns möjlighet att få till en traditionell namngivningsceremoni.

– Hon har gått fantastiskt bra hela tiden och kom in i en bra marknad. Det har gjort att vi har lagt order på två fartyg till i samma serie. Vi hoppas kunna bygga ytterligare fler framöver när vi har möjlighet.

De nya systerfartygen blir på 22.500 ton dödvikt och har liksom Prospero och Pacifico designats av FKAB i Uddevalla och har bland annat utrustning för peak shaving, värmeåtervinningsanläggning, batteripaket och har en färdig landanslutning för el. Det första av de kommande nybyggena har planerad leverans sommaren 2025.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.