Hyons kraftgenereringsaggregat har nu fått certifieringsföretaget DNV GL:s principgodkännande.
PowerCell

DNV godkänner ny bränslecellslösning

En ny bränslecellslösning för fartyg har erhållit ett principgodkännande av DNV GL.

Relaterade artiklar

Aggregatet bygger på bränslecellssystemet PowerCell MS-100.
– Godkännandet är en milstolpe som inte bara visar att våra bränsleceller klarar att möta de tuffa krav som ställs för maritim användning utan också öppnar nya marknader för oss, säger Per Wassén, vd för PowerCell i ett pressmeddelande. 

Första gången av DNV

Enligt pressmeddelandet är det första gången någonsin som ett kraftgenereringsaggregat som bygger på vätgas och bränsleceller får ett principgodkännande för användning i fartyg av DNV GL. Bolaget som fått godkännandet är PowerCells norska samriskbolag Hyon, som även ägs av de norska företagen Nel och Hexagon Composites. 

– En kraftgenerator baserad på bränsleceller är betydligt mindre än ett som är baserat på diesel eller gas med motsvarande effekt och ger inga utsläpp av växthusgaser, partiklar, svavel- eller kväveoxider, säger Arild Eiken, Maritime Technical Manager på Hyon AS i pressmeddelandet. 

Fältprover pågår

Den nu godkända modulbaserade bränslecellslösningen kan, enligt PowerCell, placeras både över och under huvuddäck på ett fartyg och omfattar system från 100 kW upp till flera megawatt. 

– Bränsleceller som drivs på vätgas kommer att vara ett väldigt attraktivt alternativ när sjöfarten skall ställa om och redan i dag pågår ett flertal mycket intressanta fältprover där bränsleceller och kombinationer med bränsleceller testas på olika typer av fartyg, säger Arild Eiken.