Maersk Line har sålt två containerfartyg för upphuggning vid en speciell anläggning i Kina. Anläggningen har byggts upp under några år för att kunna erbjuda miljövänlig upphuggning och Maersk Line har investerat i anläggningen. De två aktuella fartygen, USA-flaggade, är båda byggda i Sydkorea 1985 och anslöt till Maersk Lines flotta 2006, efter övertagandet av USA-baserade Farrell Line. Maersk Line planerar också att plocka bort ytterligare 25 fartyg från marknaden. De aktuella fartygen ligger i storleksklassen 4.300–8.000 TEU. Maersk Lines vd Eivind Kolding säger i en intervju med Reuters att fartygen kan plockas bort för att balansera kapaciteten i sjunkande marknad. Maersk Line har redan 10–12 fartyg upplagda i kinesiska vatten.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.