Ägaren till den aluminiumlast, som sjönk med ”Runner 4” i vintras, har kontaktat det estniska sjöfartsverket angående bärgning av lasten. En eventuell bärgning kan utföras först efter det att oljan i vraket inte längre utgör en fara för miljön. På grund av vinden i området har dykare ännu inte kunnat utreda möjligheterna att stoppa läckaget.Enligt rederiets representant, advokatbyrån Jurinflot i St Petersburg, var ”Runner 4” försäkrad. Man har inte ännu försett det estniska sjöfartsverket med den oljesaneringsplan, som skulle ha varit inlämnad senast den 19 april. Om ingen handlingsplan lämnas in hotar det estniska sjöfartsverket med att själv ombesörja tömning av fartygets tankar och kräva in kostnaderna för detta från rederiet.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.