Innamo är Finferries nyaste förbindelsefartyg, levererat 2023 av HL-Metal i Pargas. Foto: Pär-Henrik Sjöström

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Färjetrafik

Finferries vann upphandling – bygger om 14 fartyg

Finferries har i veckan underecknat ett avtal med NTM-centralen i Egentliga Finland som betyder att hela vajerfärjeflottan i Insjö-Finland ska förnyas och elektrifieras.

Det statliga finländska rederiet Finferries, formellt känt som Finlands Färjetrafik Ab och som driver förbindelsebåts- och färjetrafik i Finland, tar nu ett stort steg mot koldioxidneutral färjetrafik. Det genom att satsa på att elektrifiera hela vajerfärjeflottan i Insjö-Finland.

Det var under måndagen den 6 oktober som rederiet undertecknade ett avtal med Egentliga Finlands NTM-central i upphandlingen ”Färjetrafik på väg Järvi-Suomi 2026–2047”.

Omfattar tolv färjelinjer

Det nya avtalet omfattar tolv färjelinjer som ska bli helt eldrivna. Målet är att minska utsläppen med över 90 procent jämfört med nuvarande nivåer, det skriver rederiet i ett pressmeddelande.

Genom att konvertera 14 befintliga färjor och återanvända skroven minskar klimatpåverkan kraftigt eftersom de utsläpp som ny ståltillverkning skulle medföra undviks. Den beräknade besparingen motsvarar de koldioxidutsläpp som dagens dieselfärjor skulle generera under två och ett halvt års drift, skriver rederiet vidare.

Färdigt till år 2028

De första eldrivna färjorna tas i drift i slutet av 2026, och senast sommaren 2028 ska alla linjer vara elektrifierade.

– Vi är mycket nöjda över att kunna introducera miljövänlig utrustning i Insjö-Finland som stödjer vår strategiska vision att vara en föregångare inom utsläppsfri sjötrafik. Detta är ett betydande steg i den ekologiska utvecklingen av landsvägsfärjetrafiken, där vi förutom utsläppsfrihet även beaktar naturens mångfald, säger Finferries vd Håkan Fagerström i pressmeddelandet.

– Det nyligen ingångna avtalet om vajerfärjetrafiken vid 12 färjplatser i Insjö-Finland under en period på 20 år är ett betydande steg mot koldioxidneutral landsvägsfärjetrafik. Färjetrafiken kommer i fortsättningen att produceras bättre, mer hållbart och kostnadseffektivt, säger Tapani Jaakkola, vägingenjör vid NTM-centralen i pressmeddelandet.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.