Idag presenterar Trafikverket sin nationella plan för transportinfrastruktur för perioden 2026–2037. I planen föreslår Trafikverket en finansiering för att ytterligare uppgradera Sjöfartsverkets flotta av isbrytare till en kostnad av 4,1 miljarder kronor.
Förslaget glädjer förstås Sjöfartsverket.
— Jag ser positivt på förslaget från Trafikverket idag. En föryngring av isbrytarflottan är en nödvändighet för att säkra importen och exporten i norra Sverige. Vi kommer nu att analysera hur en uppgradering av flottan kan göras på bästa sätt, säger Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket.
Nuvarande isbrytare i Atleklassen byggdes på 1970-talet och har passerat sin tekniska livslängd. För att näringslivet ska klara av att transportera gods till och från Norrlands hamnar året om krävs en fungerande isbrytning. Den första av en ny generation isbrytare upphandlas just nu och förväntas levereras i slutet av 2028, skriver Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
Slussar, farleder och broar
Utöver isbrytare finns även nuvarande investeringsprojekt med i förslaget till nationell infrastrukturplan. Det gäller slussarna i Trollhättan och Södertälje, samt farlederna i Göteborg, Luleå, Mälaren samt Landsort. Trafikverket har även pekat ut upprustningen av Hjulstabron över Mälaren, som skulle möjliggöra större fartyg till Västerås och Köping, som ett lämpligt objekt för offentlig-privat samverkan.
Den ekonomiska ramen för nästa planperiod uppgår till 1.171 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande från regeringen. Det är en ökning med över 200 miljarder kronor jämfört med nu gällande plan.
– Regeringen genomför en historiskt stor satsning på svensk infrastruktur. Underhållsbudgeten maximeras och grunden läggs för ett pålitligt, robust och effektivt transportinfrastruktursystem där de olika trafikslagen kompletterar varandra. Det är ett omfattande arbete som Trafikverket har genomfört på uppdrag av regeringen, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i pressmeddelandet.
Förslaget går nu på remiss under hösten och regeringen fattar sedan beslut under våren.