Finnlines förbättrade sitt resultat till 36,3 miljoner euro under första halvåret, jämfört med 24,2 miljoner euro samma period i fjol. Detta trots att omsättningen minskade med 2 procent, till 351,9 miljoner euro.
– Även om fraktmarknaden fortfarande inte visar några tecken på återhämtning, börjar vår rationalisering av roro-flottan och de investeringar som gjorts inom passagerartrafiken att ge resultat. Detta, i kombination med minskad skuldsättning och fallande räntor, förklarar den betydande resultatförbättringen, säger Finnlines vd Thomas Doepel i en kommentar.
Trögt på fraktsidan
Under rapportperioden transporterade Finnlines 399.000 godsenheter, 37.000 personbilar och 584.000 ton icke enhetsgods. Totalt reste 439.000 privatpersoner och yrkesförare med rederiet.
I april offentliggjorde Finnlines ett nytt investeringsprogram som omfattar tre nya metanoldrivna ropax-fartyg, vilka kommer att sättas in på rutten mellan Finland och Tyskland under 2028–2029.
I april 2025 firade bolaget ettårsjubileet för frakt- och passagerarrutten mellan Malmö och Świnoujście i Polen, och i juni meddelade rederiet att bolaget kommer att utöka sitt Nordsjönätverk genom att lägga till Gdynia i Polen till sin veckovisa rotation.