Vid ceremonin ombord deltog Sveriges ambassadör i Singapore, Anders Sjöberg, tillsammans med Johan Zander, chef för Stena Bulk Singapore. Tillsammans genomförde de den formella överlämningen av den svenska flaggan till besättningen.
– Vi är stolta över att Stena Sunrise nu officiellt seglar under svensk flagg och att vi kunde uppmärksamma detta i Singapore. Denna milstolpe har möjliggjorts tack vare starkt samarbete med svenska myndigheter och fackförbund, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk i ett pressmeddelande.
Historiskt återtåg till svensk flagg
Stena Bulk skriver i pressmeddelandet att svenska varv under 1970- och 1980-talet byggde flera stora råoljetankers, men att dessa i regel levererades under utländsk flagg. Under de senaste decennierna har Sverige varit nästintill osynligt inom de största tankfartygssegmenten. Undantag som TT Nanny (ULCC, 1978–1984) och Vanadis (VLCC, tidigt 1990-tal) har varit få och tillfälliga.
Med Stena Sunrise blir Sverige åter representerat i Suezmax-segmentet – och enligt Stena Bulk är det första gången någonsin ett fartyg i denna klass flaggas svenskt.
Fyra fartyg till ska flaggas om
Stena Sunrise är det första av fem Suezmaxfartyg som Stena Bulk planerar att registrera i det svenska fartygsregistret. Under de kommande månaderna väntas även Stena Superior, Stena Suede, Stena Surprise och Stena Sunshine flaggas om, i takt med vad de kommersiella och operativa schemana tillåter.
– Det här visar vad som är möjligt när offentlig och privat sektor samarbetar. Vi ser fram emot att stärka Sveriges roll inom internationell sjöfart ytterligare, avslutar Erik Hånell.