Forskaren Björn Samuelsson, vid Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik leder ett forskningsprojekt där ett system utvecklas för att producera, distribuera, lagra och hantera vätgas för främst sjöfarten.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Reportage | Forskning | Miljö

Ska knäcka vätgaskoden

Vätgas har länge setts som den stora gröna lösningen med bara vatten som utsläpp, men utvecklingen har gått långsamt framåt – tills nu. Björn Samuelsson leder forskningen som ska göra så att Gotlandsbolagets nybygge kan köras helt på grön vätgas.
Så sent som i februari i år beställde Gotlandsbolaget sin nya katamaran, Gotland Horizon X från det australiensiska varvet Austal Limited, ett fartyg som kommer att utrustas med både gasturbiner och ångturbiner.

Vill du läsa mer? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.