Finnsirius i Kapellskär.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Nya bränslen | Energi | Miljö

Nu kan Finnlines kunder välja grönt

Idag lanserar Finnlines den nya sjötransporttjänsten "Green Lane". Rederiets kunder kan nu välja mellan två lågutsläppsalternativ: eldrift eller biobränsle.

Finnlines lanserar ett 100 procent eldrivet transportalternativ på rutten Kapellskär–Nådendal som trafikeras av rederiets nyaste hybridfartyg Finnsirius och Finncanopus. Med valbara tjänster får kunderna nu möjlighet att uppfylla allt strängare miljökrav och ambitiösa mål för energibesparing, skriver rederiet i ett pressmeddelande.

Lagrad energi används till havs

Fartygen på rutten är utrustade med 5 MWh-batterier som laddas vid kaj med landström. Den lagrade energin används till havs för att ersätta fossila bränslen, vilket enligt rederiet möjliggör en grön transportkorridor för vissa fraktenheter.

– Vårt främsta mål är att minska utsläppen och vi ser redan konkreta resultat. Sedan våra nya hybridfartyg Finnsirius och Finncanopus introducerades har vi kunnat erbjuda våra kunder effektivare och mer hållbara sjötransporttjänster. Trots att lastkapaciteten på rutten Kapellskär–Nådendal har ökat avsevärt, har de totala koldioxidutsläppen per nautisk mil minskat med 22 procent, säger Antonio Raimo, linjechef på Finnlines i pressmeddelandet.

Biobränsle ett alternativ

Det andra Green Lane-alternativet erbjuder sjötransport med biobränslen från förnybara källor. Tjänsten erbjuds på kortdistansrutter i Östersjöområdet som är viktiga för försörjningstryggheten: Kapellskär–Nådendal, Malmö–Travemünde, Malmö–Swinoujscie och Hangö–Gdynia.

När kunder väljer Green Lane-alternativet biobränsle åter sig Finnlines att ersätta den mängd fossilt bränsle som krävs för transporten med biobränsle. Detta kan enligt rederiet minska transportens totala utsläpp av växthusgaser, från utvinning till användning, med upp till 90 procent jämfört med traditionella fossila bränslen.

– Vi vill erbjuda våra kunder konkreta lösningar som hjälper dem att nå sina klimatmål. Bägge alternativ säkerställer låga utsläpp – till exempel kan biobränsle minska koldioxidutsläppen med upp till 700 kg per trailer på rutten Hangö–Gdynia, säger Merja Kallio-Mannila, kommersiell direktör på Finnlines.

Green Lane kommer även att finnas tillgänglig för passagerare på linjerna Kapellskär–Långnäs–Nådendal, Helsingfors–Travemünde, Malmö–Travemünde och Malmö–Swinoujscie. Om passagerare väljer detta alternativ använder Finnlines förnybara biobränslen för att ersätta motsvarande mängd fossila bränslen, vilket minskar utsläppen per passagerare på rutten, uppger rederiet.

Nya fartyg på väg

Finnlines har de senaste två decennierna beställt eller köpt 20 fartyg, en total investering på nästan två miljarder euro. För att fortsätta modernisera flottan har rederiet beställt tre nya metanoldrivna fartyg som förväntas tas i trafik på rutten Helsingfors–Travemünde under 2028-2029.

– I april offentliggjorde vi ett nytt investeringsprogram som omfattar tre metanoldrivna ropax-fartyg som ska trafikera rutten mellan Finland och Tyskland. Dessa nya, liksom tidigare, investeringar gör det möjligt för oss att erbjuda våra kunder fossilfria godstransporter, säger Thomas Doepel, vd på Finnlines.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.