Wärtsilä flyttar över verksamheten kring sina tvåtaktsmotorer till ett samägt företag, där China State Shipbuilding Corporation kommer in som majoritetsägare.
Wärtsilä och China State Shipbuilding Corporation (CSSC) har tecknat avtal om att etablera ett samägt företag som tar över Wärtsiläs verksamhet inom produktområdet tvåtaktsmotorer. Det samägda företaget kommer till 70 procent att ägas av CSSC via dotterbolaget CSSC Investment and Development Co. Ltd medan Wärtsilä blir minoritetsägare med resterande 30 procent.
Wärtsilä uppger att parterna kommer att samarbeta bland annat inom områdena tvåtaktsmotorteknik, marknadsföring och försäljning. Wärtsilä Services kommer genom sitt globala nätverk fortsättningsvis att svara för servicen av Wärtsiläs tvåtaktsmotorer. Samföretaget övertar äganderätten till Wärtsiläs teknik för tvåtaktsmotorer och fortsätter att utveckla motorportföljen med fullt stöd från båda partnerföretagen.
Klart 2015
Transaktionens värde uppgår till cirka EUR 46 miljoner. För att kunna slutföra transaktionen krävs godkännanden från myndigheter. Dessa förväntar Wärtsilä att man kommer att erhållas under första kvartalet 2015.
Samföretaget får sin hemvist i Schweiz och huvudkontoret blir kvar vid det nuvarande huvudkontoret för tvåtaktsmotorer i Winterthur. Den nuvarande ledningsgruppen för verksamheten för tvåtaktsmotorer fortsätter sitt arbete vid företaget.
Kombinerad styrka
Syftet med affären är att kombinera styrkorna hos de två företagen, som båda uppges vara betydande aktörer inom den globala marinsektorn. Partnerskapet förväntas stärka positionen för Wärtsiläs tvåtaktsteknik på marknaden för marinmotorer och skapa en solid grund för framtida investeringar i ledande tvåtaktsteknik och kundstöd. Enligt Wärtsilä är CSSC Kinas största konglomerat för skeppsbyggnad och genom samarbetet kommer man att skapa tillväxt för Wärtsiläs tvåtaktsmotorer på viktiga asiatiska marknader.
– Vi har haft ett gott samarbete med CSSC under många år och är övertygade om att en gemensam verksamhet kommer ge oss bättre möjligheter att möta behoven hos våra globala kunder. CSSC delar vår vision om framtiden för tvåtaktsmotorer på marknaden för marinmotorer och vi känner att det här avtalet kommer att gynna såväl båda parter som hela sjöfartssektorn. Genom att öka försäljningsvolymerna för Wärtsiläs tvåtaktsmotorer kan produktutvecklingen accelereras och kritiska nya motorlösningar tas till marknaden mycket snabbare än tidigare, säger Wärtsiläs vice vd Jaakko Eskola, som är direktör för Ship Power-enheten.
Förlorat marknad
I Wärtsiläs årsredovisningar framgår det att företaget förlorat marknad inom lågvarviga huvudmotorer för fartyg. Under 2012 var Wärtsiläs marknadsandel 18 procent räknat i kW, under 2013 hade den sjunkit till tio procent.
På grund av transportbegränsningarna för stora, lågvarviga tvåtaktsmotorer har Wärtsilä ingen egen tillverkning utan de tillverkas på licens i närheten av varven.